باشگاه پرنده نگری ایرانیان
خانه پرندگان ایران وبلاگ
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش سفر پرنده نگری دوستانه قنبرآباد| 10 بهمن 99

گزارش سفر پرنده نگری دوستانه تالاب قنبرآباد (10 بهمن99)‏- ویژه روز جهانی تالابها

سید حامد موسوی

سفر پرنده نگری این هفته در قالب سفرهای پرنده نگری دوستانه بیرون شهری با حضور 9 نفر از دوستان و علاقمندان به پرنده نگری و به مناسبت روز جهانی تالابها برگزار گردید.

برنامه از عوارضی قم و ساعت 6:30 آغاز گردید. تعدادی از دوستان با هماهنگی قبلی جلوتر با هم همراه شده بودند و عده‌ای نیز در عوارضی با هم همراه شدند و در مجموع با 6 خودرو راهی تالاب شدیم.
پس از پیمودن مسیر در جاده حسن آباد-چرمشهر- ورامین به سمت روستای قنبرآباد پیش رفتیم. در مسیر گونه‌های گوناگونی از گنجشک سانان و شکاری‌ها را مشاهده کردیم. دسته‌های بزرگ سار معمولی، کبوتر چاهی و زردپره مزرعه در مزارع اطراف و رو کابل‌های برق حضور داشتند. دلیجه معمولی روی تیر چراغ برق و یک سنقر در حال پرواز (احتمالاً سنقر خاکستری) که به دلیل ضد نور بودن قابل شناسایی نبود، نیز مشاهده گردید.
 دلیجه معمولی

بعد از مشاهده این گونه‌ها وارد مسیر تالاب شدیم و به بخش غربی و ساحلی تالاب رسیدیم.در مسیر خاکی یک عقاب دریایی دم سفید بالغ از بالای سر ما  به سمت تالاب عبور کرد.

عقاب دریایی دم سفید

یک اتفاق عجیب حضور بیش از 15 اتومبیل پارک شده و بدون حضور سرنشینان در مسیر تالاب و با فاصله حدود 500 متری از تالاب بود. کنار تالاب کسی نبود اما پرندگان نیز در منتهی‌الیه شمال تالاب و جایی که به دلیل وسعت پهنه آبی، مشاهده آنان بسیار دشوار بود نشسته بودند و به نظر می‌رسید احتمالاً پیش از ما حضور دوستانی که فعلاً خبری از ایشان نبود باعث دور شدن پرندگان شده بود. این موضوع کمی ناامید کننده بود اما سعی کردیم در نقطه مناسبی قرار بگیریم و با تلسکوپ پرندگان را مشاهده و شناسایی کنیم. از پرندگانی که در این ناحیه قابل مشاهده و شناسایی بودند می‌توان به حدود 750 فرد خروس کولی معمولی، اردک سر حنایی، اردک سرسبز، آبچلیک پاسرخ و اردک ارده‌ای اشاره نمود.
هر از چند گاهی دسته‌ای یا فردی باقرقره شکم سیاه از بالای سرمان از سمت بیابان به سمت تالاب پرواز می‌کرد و مشخص بود عاملی باعث برخواستن و پرواز آنها می‌شد.

گروه در حال پرنده نگری - عکس از یاشار صدف‌زاده

خروس کولی معمولی

تصمیم گرفتیم پرنده‌نگری در این ناحیه را کوتاه کنیم و به سمت کانال برویم. صبحانه خوردیم، برنامه معارفه داشتیم و سپس در مسیر بازگشت علت پارک خودروها و البته پرواز باقرقره‌ها را متوجه شدیم. گروهی از دوندگان گرامی ظاهرا به پیشنهاد یکی از هم‌گروهی های خود که از اهالی آن منطقه بودند، این فضا را برای تمرین انتخاب کرده بودند و همه در بیابان پخش بودند. با اینکه دیگر مثل گذشته خبری از شکارچیان و تیر اندازی آنها نبود و از این منظر یک پله پیشرفت داشتیم اما به نظر همچنان آرامش زیستگاه توسط حضور انسان (حتی خود ما پرنده نگرها) به مخاطره می‌افتد و این زنگ خطری است که اگرچه گروه‌ایی مثل باشگاه پرنده نگری ایرانیان سعی در فرهنگسازی و ترویج پرنده نگری دارند، جای قوانین و مدیریت بالادستی ارگانهایی مثل سازمان محیط زیست و بررسی ظرفیت تاب آوری تالاب خالیست. به این اتفاقات به دید مثبت می‌نگریم و امیدواریم این توجهات نیز در آینده بدور از فضای بروکراتیک برای زیستگاه‌های اطراف تهران بیافتد.
مسیر را ادامه دادیم و در راه بازگشت عقاب شاهی زیبایی نشسته بر یک تپه را دیدیم. ایستادیم و با تلسکوپ خوب نگاهش کردیم. در همان حین کاکایی‌های سرسیاه کوچک و خزری(کاسپین) نیز از بالای سرمان عبور می کردند.
در روستا، جغد کوچک و دلیجه مشاهده شد.
 به سمت کانال رفتیم. در حاشیه کانال گنجشک سانانی نظیر گلو آبی، زردپره مزرعه، زرده پره تالابى، گنجشک سینه سیاه، پیپت تالابی و سنگ چشم دم سرخ  مشاهده و ثبت گردید.

لیست پرندگان مشاهده شده در تالاب و حاشیه کانال را اینجا می‌توانید مشاهده فرمایید:

از این بخش به سمت مسیر درختی رفتیم. در مزارع و درخت‌های مسیر درختی، پیپت صحرایی و سایر گنجشک سانان که اسامی آنها در لیست ذکر شده است مشاهده گردید. علاوه بر اینها در این مسیر گونه‌ جذاب و هدف برنامه جغد گوش‌دراز مشاهده گردید.

لیست پرندگان مشاهده شده در این بخش را اینجا مشاهده فرمایید:

پس از اتمام این بخش برنامه پایان پذیرفت و عده‌ای از ما جدا شدند. سایر افراد گروه در راه برگشت، از محل عقابهایی که در مجاورت سایت دفع زباله کهریزک پرواز میکردند نیز بازدید نمودند. در آن نقطه، عقاب‌ استپی، خالدار بزرگ، دریایی دم سفید و همچنین تعداد بسیار زیادی کوکور سیاه مشاهده و ثبت گردید.
لیست کامل گونه های مشاهده شده در این بخش را اینجا مشاهده فرمایید:

پرواز گروهی سارها یا starling murmuration - عکس از سید حامد موسوی

لیست پرندگان مشاهده شده در برنامه پرنده نگری دوستانه قنبرآباد (جمعه 10 بهمن)