باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران آبچلیک خالدار پا سبز

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: آبچلیک خالدار پا سبز
نام انگلیسی: Wood Sandpiper
نام علمی: Tringa glareola

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 19 تا 21 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 56 تا 57 سانتی‌متر

 

ویژگی های شناسایی:

آبچلیکی نسبتاً کوچک‌جثه است و شباهت زیادی به «آبچلیک تک‌زی» دارد، اما به واسطه جثه کوچک‌تر، رنگ روشن زیر بال‌ها و فقدان مرز مشخص بین تیرگی سینه و سفیدی شکم به خوبی از آن متمایز می‌شود. نر و ماده هم‌شکل و دارای اندک تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ در دوره جوجه‌آوری سر، گردن و سینه رگه‌رگه است و نوار ابرویی سفید مشخصی دارد که تا پشت چشم‌ها ادامه دارد. روتنه قهوه‌ای مایل به زیتونی پر رنگ با خال‌های درشت سفید و نخودی دیده می‌شود. دمگاه و دم سفید است و در انتها خطوط باریک سیاه و سفیدی دارد. منقار مایل به سیاه و نسبتاً کوتاه و پاها مایل به زرد است. در خارج از این دوره پروبال قهوه‌ای خاکستری دودی است و خط‌وخال‌های کمتری در روتنه و سینه دارد. پرنده نابالغ شبیه به بالغ‌ها در پوشش زمستانه است، اما روتنه قهوه‌ای‌تر همراه با خال‌های نخودی یا قهوه‌ای بیشتری است.

عکس از عباس محجوب

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

زمین‌های باتلاقی یا مرطوب، آب‌های شیرین کم‌عمق، علفزارهای سیلابی، شالیزارها، حاشیه دریاچه‌ها، پیکره‌های آبی ساحلی و آبگیرها را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند.

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای اجتماعی است و اغلب در دسته‌های بیست تا سی تایی و هنگام مهاجرت در دسته‌های بزرگ‌تر دیده می‌شود. گاهی نیز به تنهایی یا در دسته‌های کوچک به سر می‌برد. پروازش چابک و سریع است، بال‌زدن‌های تندی دارد و به خوبی نیز شنا می‌کند. با قدم زدن در حاشیه گلی و لجنی آب‌های کم‌عمق، به تغذیه از بی‌مهره‌ها به ویژه حشرات می‌پردازد.

عکس از سمیرا سلیمانی

پراکنش و فراوانی

مهاجر عبوری بسیار معمول بهاره و پاییزه اغلب تالاب‌های کشور است. همچنین به تعداد فراوان در تالاب‌های استان خوزستان و به تعداد کمتر در نواحی جنوبی دریای خزر و برخی تالاب‌های استان‌های فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان زمستان‌گذرانی می‌کند. تعداد کمی پرنده غیرجوجه‌آور نیز تابستان‌ها در حوضه دریاچه ارومیه، استان‌های غربی و خوزستان باقی می‌مانند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد