باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران آبچلیک تَک‌زی (سبز)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: آبچلیک تَک‌زی (سبز)
نام انگلیسی: Green Sandpiper
نام علمی: Tringa ochropus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 21 تا 24 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 57 تا 61 سانتی‌متر

 

ویژگی های شناسایی:

آبچلیکی با جثه کوچک تا متوسط است که شباهت زیادی به آبچلیک خالدار دارد، اما به واسطه جثه درشت‌تر، تیرگی زیر بال‌ها و مرز مشخص بین تیرگی سینه و سفیدی شکم، به خوبی از آن متمایز می‌شود. نر و ماده هم‌شکل و دارای اندک تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ در دوره جوجه‌آوری روتنه زیتونی تیره یا سبز مایل به قهوه‌ای با خال‌های نخودی مایل به سفید است. سر، گردن و سینه رگه‌رگه قهوه‌ای مایل به خاکستری دارد که تا پهلوها ادامه پیدا می‌کند. هنگام پرواز تیرگی رو و زیر بال‌ها تضاد آشکاری با سفیدی زیرتنه و دمگاه دارد. منقار تیره و نسبتاً دراز، دم سفید با چند نوار عرضی سیاه مایل به قهوه‌ای در انتها و پاها زیتونی دیده می‌شود. پرنده بالغ در زمستان خال‌های کمتری در روتنه دارد و صورت، جلوی گردن و سینه روشن‌تر به نظر می‌رسد. پرنده نابالغ شباهت زیادی به بالغ‌ها دارد، اما روتنه خال‌های بیشتری دارد و پهلوها رگه‌رگه نیست.

عکس از عباس محجوب

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:


سواحل دارای پناه مناسب، رودخانه‌ها، نهرها، حاشیه دریاچه‌ها و تالاب‌ها را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند. به تنهایی یا در دسته‌های کوچک دیده می‌شود و اغلب خود را از دیدرس مخفی می‌کند.

عادات رفتاری و زیستی:

پروازی سریع با بال‌زدن‌های نامنظم دارد و در پرواز پاها به سختی از دم تجاوز می‌کند. با قدم زدن در حاشیه گلی و لجنی آب‌ها، گاهی در آب‌های کم‌عمق، به تغذیه از بی‌مهره‌ها می‌پردازد و هنگام احساس خطر، به سرعت سر و دم خود را تکان می‌دهد.

پراکنش و فراوانی

به فراوانی و به صورت مهاجر عبوری و زمستان‌گذران در اغلب تالاب‌های کشور دیده می‌شود. همچنین تابستان‌ها تعداد کمی پرنده غیرجوجه‌آور در حوضه دریاچه ارومیه، نواحی جنوبی دریای خزر و حوالی تهران باقی می‌مانند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


نام: آبچلیک تَک‌زی (سبز)
عکاس: وحید اشرفی
محل مشاهده: سد آبقد
تاریخ: 1401/01/12

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد