باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش سفر پرنده نگری دوستانه قنبرآباد| 19 دیماه 99

گزارش سفر پرنده نگری دوستانه تالاب قنبرآباد (19 دی 99)‏

ابراهیم شکوهی


سفرهای پرنده نگری دوستانه بیرون شهری در باشگاه پرنده نگری ایرانیان سبک جدیدی از سفر‌های پرنده نگری است که با رویکرد آموزش عملی و بهینه پرنده ‏نگری برای تمامی افراد علاقه مند از جمله افراد غیر عضو در نظر گرفته شده است. هماهنگی این سفرها توسط باشگاه انجام شده و راهنمای متخصص نیز از سوی باشگاه تعیین می‌گردد تا علاوه بر هماهنگی ها ‏قبل از سفر، در طول برنامه آموزش‌های مقدماتی را که به مقتضای سایت پرنده نگری مورد نظر از سوی راهنمای برنامه امکان ‌پذیر ‏باشد، به شرکت کنندگان ارائه نماید. خدمات دیگری که در این مدل برنامه ها از سوی باشگاه ارائه می شود شامل هماهنگی ‏ها و استفاده از تلسکوپ (در برنامه هایی که نیاز باشد) است.‏

عکس از علیرضا کیانی نژاد


این برنامه با توجه به تجربه هفته قبل و شرایط آب و هوایی این هفته که مشابه با برنامه هفته قبل بود، کمی دیرتر از محل قرارمان در تهران حرکت کردیم. در این برنامه 11 نفر شرکت کننده بعلاوه راهنمای پرنده نگری با 8 خودرو شخصی حضور داشتند. کوچک ترین شرکت کننده‌ در این برنامه سارینا صفری، نوجوان پرنده نگر 14 ساله‌ی بسیار علاقه‌مند به پرنده نگری بود که به همراه مادرش در این برنامه شرکت کرده بود. آشنایی با افراد شرکت کننده، مسیر رسیدن به تالاب و مهم تر از همه گونه هایی که احتمال دیدنشان وجود داشت، قبل از برنامه در گروه واتساپی اعلام شده بود. اولین توقف ما در زمان طلوع آفتاب در اطراف سایت دفع پسماند آراد کوه (کهریزک) جهت مشاهده پرندگانی که برای تغذیه از پسماند ها به این محل می آیند بود. 

در حال تماشای دسته های کوکور سیاه، کلاغ سیاه و سار در اطراف سایت دفع پسماند آرادکوه (کهریزک)


توقف بعدی ما زمانی بود که یک عقاب صحرایی را در گردنه حسن آباد مشاهده کردیم.

عقاب صحرایی _ عکس از زهرا قیامی

 پس از آن به سمت روستای قنبرآباد ادامه مسیر دادیم و وارد جاده خاکی منتهی به تالاب شدیم و ساعت 8:30 به کنار تالاب رسیدیم. زمان برای صرف صبحانه مختصر در کنار تالاب مناسب بود و پس از آن پرنده نگری در کنار تالاب آغاز شد. خوشبختانه نسبت به هفته  قبل هوا غبار کمتری داشت ولی همچنان به دلیل دور بودن پرندگان آبزی مشاهده آن ها حتی با تلسکوپ به راحتی امکانپذیر نبود. به نظر می رسد با توجه به اینکه این منطقه جزء مناطق چهارگانه تحت نظر سازمان محیط زیست نیست حضور شکارچی ها باعث شده پرندگان آبزی جهت حفظ جان خود از انسان ها فاصله بسیار زیادی بگیرند و به دورترین مناطق قابل دسترس در انتهای تالاب بروند. خوشبختانه خروس کولی ها در فاصله نزدیکتری بودند و تماشای آن ها بسیار لذت بخش بود. پرواز گروه نسبتا بزرگ باقرقره های شکم سیاه لذتی دو چندان به برنامه داد. 

خروس کولی های معمولی

 

خوتکاهای معمولی در انتهای تالاب

 

با توجه به ماهیت این نوع برنامه ها تلاش شد تا جنبه آموزشی تور پررنگتر باشد.

 

پس از گرفتن عکس دسته جمعی با رعایت پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا به سمت محل بعدی پرنده نگری در امتدد کانال رهسپار شدیم. در میانه راه یک ترمتای زیبا مشاهده شد و توانستیم یک جغد کوچک را که در حال تغذیه بود نیز مشاهده کنیم. کمی جلوتر هم دیدن یک عقاب شاهی زیبا باعث خوشحالی شرکت کنندگان شد و توانستیم برای چند دقیقه پرواز این پرنده باشکوه را بالای سرمان نظاره گر باشیم.

 

ترمتای _ عکس از زهرا قیامی

 

در حال مشاهده‌ی جغد کوچک

 

عقاب شاهی

 

مکان بعدی پرنده نگری ما در کنار جاده کانال و تالاب فرعی بود که موفق به دیدن چنگر‌ها و گنجشک سانانی از خانواده های مختلف شدیم. 



چنگر معمولی _ عکس از علیرضا کیانی نژاد

 

سسک ابرو سفید _ عکس از زهرا قیامی

 

زرد پره تالابی _ عکس از علیرضا کیانی نژاد

 

 گلوآبی _ عکس از سجاد زارعیان

هدف های اصلی پرنده نگری در این برنامه دیدن کورکور بال سیاه که زیستگاه اصلی آن در جنوب کشور است و به تعداد بسیار کمی در سال های اخیر در استان های مجاور دشت کویر مانند قم، مرکزی، البرز و تهران که شمالی ترین پراکنش آن در فصل زمستان است بود. همچنین جغد گوش دراز نیز هدف دوم پرنده نگری امروز بود. در این بین پرندگان دیگری از جمله سنقر ها و گنجشک سانان دیگر مشاهده شدند. 

 

کورکور بال سیاه _ عکس از علیرضا کیانی نژاد

 

 جغد گوش دراز _ عکس از محمد حسینی

 

شرکت کنندگان در این برنامه تا ساعت 14:30 حضور داشتند و تا ساعت 16:30 به تدریج از گروه جداشده و به سمت تهران عزیمت کردند. یکی از شرکت کنندگان در پایان برنامه متوجه گم شدن گوشی موبایل خود شد، که با تماس های همراهان مشخص شد بچه های روستا گوشی موبایل را پیدا کرده اند و به پدر خود تحویل داده اند تا صاحب آن پیدا شود. به روستا برگشتیم و  پس از دیدار با خانواده محترم  لک زایی که اصلیت آن ها متعلق به استان سیستان و بلوچستان است، بایت پیدا کردن و تحویل دادن گوشی از آن ها تشکر کرده و عکسی به یادگار گرفته شد. 

 

 

لیست پرندگان مشاهده شده در برنامه پرنده نگری دوستانه قنبرآباد (جمعه 19 دی)

  1.  حواصیل خاکستری 
  2.  حواصیل (اگرت) بزرگ
  3.  خوتکای معمولی
  4.  اردک سرسبز
  5.  کورکور بال‌سیاه
  6.  کورکور سیاه
  7.  سنقر تالابی معمولی
  8.  سنقر خاکستری
  9.  سنقر سفید
  10.  عقاب شاهی
  11.  عقاب صحرایی
  12.  دلیجه معمولی
  13.  ترمتای
  14.  چنگر معمولی
  15.  خروس‌کولی معمولی
  16.  آبچلیک پاسرخ
  17.  آبچلیک تک‌زی
  18.  کاکایی سرسیاه کوچک
  19.  کاکایی خزری(کاسپین) 
  20.  باقرقره شکم‌سیاه
  21.  کبوتر چاهی
  22.  کبوتر جنگلی
  23.  قمری خانگی
  24.  یاکریم معمولی
  25.  جغد کوچک
  26.  جغد گوش دراز
  27.  چکاوک (پنجه کوتاه) ‏کوچک
  28.  چکاوک کاکلی
  29.  دم‌جنبانک ابلق
  30.  پیپت صحرایی
  31.  پیپت تالابی
  32.  سنگ چشم دمسرخ
  33.  سینه سرخ
  34.  گلو آبی
  35.  دمسرخ سیاه
  36.  سسک ابروسفید
  37.  سسک چیف‌چاف
  38.  سهره جنگلی
  39.  سهره سینه سرخ
  40.  زردپره مزرعه
  41.  گنجشک خانگی
  42.  گنجشک سینه‌سیاه
  43.  سار معمولی
  44.  زاغی
  45.  کلاغ سیاه
  46.  کلاغ ابلق

 

چک لیست های ثبت شده در سایت ebird

1- چک لیست تالاب قنبرآباد و تالاب کوچک

2- چک لیست خیابان درختی و اوایل کانال و به طور کلی منطقه روستای قنبرآباد

3- چک لیست سایت پسماند آرادکوه (کهریزک)

 

 

افراد شرکت کننده:‏

فاطمه جوان - محمد حسینی - نادیا خسروی - سهیل خسروی - سجاد زارعیان - شکوفه شاه محمدی - سارینا صفری - زهرا قیامی - فرشته کاظمی - علیرضا کیانی نژاد - کاوه نادری

 

راهنمای پرنده نگری: ابراهیم شکوهی


تاریخ ارسال: 1399/10/21
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد