باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران قمری معمولی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: قمری معمولی
نام انگلیسی: European Turtle Dove
نام علمی: Streptopelia turtur

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 26 تا 28 سانتیمتر

گستردگی بال‌ها: 47 تا 53 سانتیمتر

ویژگی های شناسایی:

قمری کوچک‌جثه‌ای است و شباهت زیادی به» قمری خاوری «دارد ولی به واسطه جثه کوچک‌تر، روتنه و زیرتنه کمرنگتر، لکه‌های مرکب از رگه‌رگه سیاه و سفید در دو طرف گردن و نوار پهن سفید در حاشیه دم از آن قابل تشخیص است. نر و ماده تقریبا همشکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ تارک سر و پس گردن خاکستری آبی، صورت رنگ‌پریده، گردن و سینه با ته‌رنگ صورتی و روتنه قهوه‌ای خاکی است. شاهپرهای پرواز قهوه‌ای مایل به سیاه و پوشپرهای روی بال‌ها در وسط سیاه و در حاشیه نارنجی قهوه‌ای هستند و در تضاد با لکه خاکستری آبی روی بال‌ها به خوبی به چشم می‌آیند. دم سیاه با کناره‌های سفید است و پرهای آن به تدریج از وسط به کناره‌ها کوتاه‌تر شده و بادبزنی شکل به نظر می‌رسد. چشم‌ها طلایی، حلقه چشمی ارغوانی و پاها ارغوانی قرمز تا صورتی تیره هستند. پرنده نابالغ رنگ پریده‌تر از بالغ‌ها، فاقد لکه‌های گردنی، منقار سیاه شاخی و در نوکش رنگ‌پریده است.

قمری معمولی،کردستان، مریوان، دریاچه زریبار- عکس از رامین محمدی زره ناسی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

اراضی باز، بوته‌زارها و درختزارهای مناطق استپی و نیمه‌بیابانی مجاور منابع آبی را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند و از مناطق بادخیز، مرطوب، ابری، سرد و کوهستانی دوری می‌کند.

عادات رفتاری و زیستی:

پروازی سریع و مستقیم دارد که با بال‌زدن‌های شدید همراه است. معمولا به صورت انفرادی یا جفت دیده می‌شود ولی در زمان مهاجرت و در مناطقی که منابع غذایی فراوان باشد، دسته‌های بزرگ‌تری تشکیل می‌دهد. اغلب از دانه‌ها و میوه‌های گیاهان و غلات تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اوایل فروردین و به صورت منزوی یا در مجاورت سایر جفت‌ها در حاشیه درختزارها و مناطقی با درختان و بوته‌های پراکنده آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش کاسه‌ای از ساقه‌ها و شاخه‌ها است که آن را روی درختان کوتاه، بوته‌ها و پرچین‌ها بنا می‌کند. معمولا دو و به ندرت یک تخم نیمه‌بیضی تا بیضی، صاف، تا حدی صیقلی، به رنگ سفید و به ابعاد 23 × 30.7 میلیمتر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 13 تا 14 روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. در ابتدا توسط شیره ترشح شده از چینه‌دان والدین تغذیه می‌شوند، در 19 تا 21 روزگی پرواز می‌کنند و تا مدت کوتاهی پس از آن مستقل می‌شوند.

پراکنش و فراوانی

تابستان‌گذران و مهاجر عبوری سراسر کشور است و به استثنای رشته‌کوه‌های مرتفع، حوزه‌های بیابانی، نواحی پست سواحل جنوب و جنوب استان سیستان و بلوچستان به فراوانی در سراسر کشور، جایی که درختان مناسب برای ساخت آشیانه موجود باشد، جوجه‌آوری می‌کند. همچنین در زمان مهاجرت در اغلب مناطق حتی واحه‌های موجود در بیابان‌ها دیده می‌شود.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد