باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران آبچلیک پاسرخ معمولی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: آبچلیک پاسرخ معمولی
نام انگلیسی: Common Redshank
نام علمی: Tringa totanus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 27 تا 29 سانتی‌متر و

گستردگی بال‌ها: 59 تا 66 سانتی‌متر

 

ویژگی های شناسایی:

آبچلیکی با جثه متوسط است که به واسطه رنگ قرمز نارنجی پاها از بسیاری دیگر از کنارآبچرها متمایز می‌شود. نر و ماده هم‌شکل و دارای تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ در دوره جوجه‌آوری سر، سینه و روتنه قهوه‌ای خاکستری دارد و خط‌وخال‌ها و لکه‌هایی به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره در سراسر بدن دیده می‌شود. قسمت عقبی روتنه و دمگاه لکه سفید و مثلثی‌شکل بزرگی دارد و دم دارای خطوط عرضی سیاه و سفید است. حاشیه عقبی بال‌ها سفید و در پرواز به خوبی نمایان است. منقار نارنجی مایل به قرمز با نوک تیره است. در خارج از این دوره رنگ بدن خاکستری‌تر، یکدست‌تر و دارای خط‌وخال‌های کمتری است. پرنده نابالغ روتنه قهوه‌ای دارد، پاها زرد مایل به نارنجی است و به واسطه حاشیه نخودی پرها، فلس‌دار به نظر می‌رسد.

عکس از وحید اشرفی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:


علفزارهای مرطوب واقع در مناطق کم‌ارتفاع پست یا با شیب ملایم، مصب‌های گلی، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و پیکره‌های آبی شیرین یا لب‌شور، خلیج‌های دارای پناه و سواحل شنی را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند و زمستان‌ها اغلب در خورها و اراضی گلی و لجنی سواحل دیده می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای محتاط اما پر سروصدا است. در خارج از دوره جوجه‌آوری و در زمان مهاجرت دسته‌های کوچک تا بزرگی تشکیل می‌دهد. پروازی قوی، چابک و نسبتاً نامنظم دارد که با بال‌زدن‌های پیوسته، بال‌بازروی و اغلب چرخش به پهلوها همراه است. در زمان پرواز پاهای کشیده‌اش تا حدی از دم تجاوز می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواخر فروردین به صورت منزوی یا با تشکیل کلنی در علفزارهای نزدیک پیکره‌های آبی آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش حفره‌ای کوچک روی زمین و بین پوشش علفی است که درونش را با مواد گیاهی می‌پوشاند. معمولاً چهار، گاهی سه و به ندرت پنج تخم گلابی‌شکل تا بیضی، صاف، تا حدی صیقلی، نخودی کم‌رنگ تا نخودی مایل به کرم گاهی با ته‌رنگ زیتونی، با خال‌ها، لکه‌ها و خطوط قهوه‌ای مایل به سیاه یا قهوه‌ای مایل به قرمز و به ابعاد 6/31 × 3/45 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 23 تا 24 روز طول می‌کشد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، توانمند و برای تغذیه مستقل از والدین هستند. پرورش جوجه‌ها 25 تا 35 روز به طول می‌انجامد.

 عکس از میترا دانشور

پراکنش و فراوانی

در تالاب‌های حوضه دریاچه ارومیه و برخی تالاب‌های آب شیرین استان‌های آذربایجان، کردستان، همدان، کرمانشاه و فارس جوجه‌آوری می‌کند. همچنین به تعداد فراوان در اغلب تالاب‌های عمده کشور به ویژه در نواحی جنوبی دریای خزر، نواحی خراسان و آذربایجان، همچنین استان‌های خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان و سواحل خلیج فارس زمستان‌گذرانی می‌کند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


نام: آبچلیک پاسرخ معمولی
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: هرمزگان
تاریخ: 1401/01/01

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد