باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش سفر به جنگل‌های رودبار، کلایه و خاصکول | 5 و 6 خرداد 1401

به نام خدا

روز پنجشنبه ساعت 16:10 از میدان آزادی به اتفاق سه نفر از دوستان به سمت کرج براه افتادیم. ساعت 17:10 دو نفر دیگر از دوستان را در کرج مقابل ترمینال شهید کلانتری سوار ماشین دوم کردیم و به سمت قزوین حرکت کردیم. ساعت 18:25 در مجتمع رفاهی آفتاب درخشان صحرا به منظور استراحت بین راهی و ملحق شدن دوست تاکستانی‌مان توقف کردیم و پس تجدید قوا و استراحتی کوتاه به سمت رشت وارد اتوبان شدیم و ساعت 20:10 دقیقه به روستای کلایه (محل استراحت و شروع پیمایش) رسیدیم. خانه محلی که در نظر گرفته بودیم در اختیار دوستان قرار گرفت. پس از استراحتی کوتاه و صرف چای و دورهمی دوستانه در مورد نحوه اجرای برنامه و اهدافمان برای روز جمعه توضیحاتی داده شد. درهمین وقت بود که صدای مرغ حق معمولی نظرمان را جلب کرد. وقتی از اتاق بیرون رفتیم دیدیم درست مقابل ساختمان روی سیم برق نشسته و اطرافش را پایش می‌کند و موفق به دیدن این جغد زیبا و رمز آلود شدیم. مدت کوتاهی روی سیم نشست و پرواز نمود و در تاریکی شب محو شد. پس از مدتی کوتاه که در اطراف ساختمان جسجوگرانه دنبال دیدن جغد بودیم برای استراحت به اتاق برگشتیم تا برای جمعه با آمادگی بیشتری بتوانیم پرنده‌نگری کنیم.

جمعه ساعت 6 صبح برپا اعلام شد و تا آب جوش تهیه کردیم و بعضی از دوستان صبحانه مختصری میل کردند ساعت 6:35 دقیقه از منزل بیرون زدیم و به سمت دره الهور که در نزدیکی روستا واقع شده به راه افتادیم. منظره زیبایی جلوی رویمان بود. روی رستم آباد را ابر پوشانده بود و زیبای خاصی به شهر داده بود.

منظره روستای کلایه

عکس از علی حاجی آبادی

مسیر دره را پیش گرفتیم. بلبلان هزار دستان به تعداد زیادی مشغول گوشنوازی بودند. سعی کردیم لابه لای شاخه‌ها پیدایشان کنیم ولی خب استتار بالایی داشتند و رخ نشان نمی‌دادند.

گروه در جستجوی بلبل

حدود ساعت 7:10 صبح به اول دره الهور رسیدیم. در ابتدا سبزقبا و زنبورخوارها ورودی دره را قرق کرده بودند و دلیجه ماده‌ای هم کمی آن طرفتر روی حصار مزرعه نشسته بود و منتظر روزی اطراف را پایش می‌کرد. چند قدمی پیش نرفته بودیم که در دیواره‌ای خاکی جغد کوچکی از لانه بیرون آمده بود و نیم نگاهی به ما و نیم نگاهی هم به اطراف می‌انداخت. هنوز از دیدن جغد سیر نشده بودیم که چند عدد تیهو خرامان خرامان از جاده مقابل عبور می‌کردند. سنگ‌چشم سر حنایی هم بر نوک شاخه ها گویا ما را همراهی می‌کرد و از شاخی بر شاخی می‌نشست. به مسیر ادامه دادیم که متوجه حضور کبکی زیبا بر بلندای صخرهای مشرف بر دره سرمست و آوازخوان چشم نوازی می‌کرد.

در ادامه مسیر زردپره مزرعه و سنگ چشم خاکستری مشاهده و رکورد شد. تصمیم گرفتیم سریعتر دره را ترک کنیم و ادامه پرنده نگریمان را در جنگل کنار روستا ادامه بدهیم. تا اینجای برنامه هنور قرقاول‌های زیبا رو ندیدیم فقط صدای آوزشان را شنیدیم. پس دره را به سمت جنگل صعود کردیم. در بالای دره کمی استراحت کردیم و چون وقت زیادی در دره صرف کرده بودیم و با توجه به توان فیزیکی دوستان تصمصم گرفتیم تا محل صرف صبحانه با وانت آقای باقری مهربان که در این برنامه لطف مضاعف به ما داشتند برویم و ساعت 9:25 به چشمه رسیدیم.

صبحانه را کنار آبگیر بالای روستا در فضایی دلنشین و زیبا و با همکاری جمعی دوستان برای آماده کردن املت میل نمودیم.

در حین آماده کردن صبحانه آواز زیبای چکاوک درختی روی سیم برق نظرمان را جلب کرد و دوستان برای عکاسی و دیدن این چکاوک زیبا از جایشان بلند شدند و موفق به عکاسی از آن شدند.

چکاوک درختی
چکاوک درختی - عکس از چکاوک عباسپور

هنوز صبحانه آماده نشده بود که گویا روزی ما دیدن تعداد 15 فرد دال معمولی (گریفون) بود که با ابهت خاصی بالای سرمان گردش می‌کردند. هلال ماه به صورتی کم رنگ پیدا بود و همپوشانی دالها درتصویر با ماه صحنه زیبایی را به وجود آورده بود.

دال معمولی
دال معمولی - عکس از چکاوک عباسپور

پس از صرف صبحانه و پرنده\ نگری در کنار آبگیر که 2 ساعت از وقتمان را مصرف کرده بود، عکس دسته جمعی گرفتیم.

عکس گروهی رودبار
عکس از علی حاجی آبادی

و سپس به سمت جنگل و چشمه (بیژسرا) حرکت کردیم و حدود ساعت 12:30 به چشمه رسیدیم. جناب باقری زحمت کشیدند وتا چشمه ما را با وانتشان بردند و نگذاشتند دوستان زیاد پیاده روی کنند. داخل جنگل از درختان انجیلی و افرا و آزاد پوشیده بود و در نقاطی نور به زمین نمی‌رسید. در اطراف چشمه منطقه‌ای کمی پوشش جنگلی کمتری داشت که موفق به رکورد گونه‌هایی شامل: دارکوب خالدار بزرگ و الیکایی و کمر کولی جنگلی و صعوه جنگلی و مگس گیرسینه سرخ

مگس گیر سینه سرخ

مگس‌گیر سینه سرخ - عکس از محمد جواد شاهی

و غیره شدیم. تا ساعت 14:30 در جنگل به جستجوی پرندگان گذشت و موقع صرف ناهار شد. پس کنار چشمه زیراندازمان را پهن کردیم و مشغول ناهار شدیم. پس از صرف ناهار ساعت 16:30 به منزل برای استراحت و آماده شدن برای برگشت رسیدیم و پس از ساعتی استراحت از دوستان مهربان روستای کلایه خداحافظی کردیم و به سمت توتکابن براه افتادیم. در توتکابن فتیر محلی طبخ می‌شود با سبزی‌های معطر که سهم ما فقط دو فطیر بود و تا یک ساعت بعد پخت نداشتند و ما هم منتظر نشدیم و به سمت تهران به راه افتادیم. مسیر در رودبار کمی ترافیک داشت. دوست عزیزمان که از تاکستان تشریف آورده بودند، جلوی دانشگاه آزاد قزوین پیاده شدند و ادامه مسیر را به سمت تهران پیش گرفتیم. طبق روال محدوده کرج ترافیک سنگین بود و ساعتی را در ترافیک بودیم و در نهایت ساعت 23 به تهران رسیدیم.

راهنما: علی حاجی‌آبادی

شرکت کنندگان:
1- بنفشه رستگار
2- مریم نیکخواه بهرامی
3- فرشته کاظمی
4- سارا شهابی فر
5- چکاوک عباسپور
6- امیرمسعود رحمانی
7- محمد جواد شاهی به همراه همسر گرامی‌شان، شیرین خلیلی‌زاده (زحمت رانندگی را کشیدند)

گونه های مشاهده شده:
10-Little Owl Athene noctua جغد کوچک 1
11-European Roller Coracias garrulus سبزقبای معمولی 4
12-European Bee-eater Merops apiaster زنبورخوار معمولی 6
13-Eurasian Hoopoe Upupa epops هدهد (شانه به سر)
14- Great Spotted Woodpecker Dendrocopos major دارکوب
30-Common Blackbird Turdus merula توکای سیاه 3
31-Spotted Flycatcher Muscicapa striata مگس‌گیر خالدار (راه‌راه) 4
32-European Robin Erithacus rubecula سینه‌سرخ اروپایی
33-Common Nightingale Luscinia megarhynchos بلبل معمولی (هزاردستان)