باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش برنامه ترکیبی مشاهده پرندگان و پستانداران در پرور و رودبارک | 11 و 12 خرداد 1402

نوشته عسل حسینی موحد

روز اول

ساعت 4 از میدان انقلاب تهران به سمت استان سمنان حرکت کردیم. ساعت 6 صبح بعد از صرف صبحانه و معارفه دوستان و هم‌سفران، با یاکریم، دم‌جنبانک ابلق، کلاغ زاغی، سبز قبا، گنجشک خانگی و پرستو معمولی هم آشنا شدیم.

یاکریم

سبز قبا

چکاوک کاکلی

یاکریم، سبز قبا و چکاوک کاکلی - عکس‌ها از سیامک درفشی و رضا عسگری

در مسیر جاده‌ای هم چشمان‌مان به آسمان بود برای دیدن پرندگان، که ناگهان چکاوک کاکلی و در توقف بعدی، زنبورخوار اروپایی را مشاهده کردیم. به سمت منطقه پرور مسیرمان را ادامه دادیم. توقفی در دشتی زیبا با گیاهان کوهی و دشتی داشتیم که بعد از معارفه کوتاهی با دوستان هم‌سفر جدیدمان به جستجوی پایکا ادامه دادیم و ایشون رو در زیر سنگی توسط چشمان تیزبین یکی از هم‌سفران پیدا کردیم.

پایکا

پایکا - عکس از سیامک درفشی

به مسیر به سمت پرور ادامه داده و دوباره با نگاه به آسمان پیش رفتیم تا این بار دو تا هدهد دیدیم.

هدهد

هدهد - عکس از سیامک درفشی

به پرور که رسیدیم، نزدیک به دو ساعتی به دنبال بزهای کوهی گشتیم، اما موفق به دیدارشان نشدیم، اما زاغ‌های نوک سرخ و دلیجه معمولی را دیدیم که بالای صخره‌ای منتظر موقعیت مناسب برای شکار کردن بود.

دلیجه

دلیجه معمولی - عکس از رضا عسکری

حدود ساعت 14 به سمت منطقه رودبارک حرکت کردیم و در مسیر دو عدد گراز (تراکتور طبیعت) را که در حال چریدن بودند، دیدیم.

گراز
گراز - عکس از رضا عسکری

حدود ساعت 15 به منطقه استقرار محیط‌بانی رودبارک رسیدیم و بعد از برپایی چادر و صرف ناهار و استراحت، ساعت 16 بعد از ظهر به دیدار باقی گونه‌های منطقه رفتیم. بعد از طی مسیری با محیط‌بان منطقه، آقای اردلان مرتضوی، در قسمتی مستقر شدیم و در سکوت به انتظار نشستیم و اول، مرال جوانی رخ نشان داد و بعد از آن، شش خرس را تماشا کردیم.

مرال

خرس

مرال و خرس - عکس ها از رضا عسکری و سیامک درفشی

روز دوم

ساعت 4 صبح بیدار شدیم و با استقبال ابرهای بارانی و صدای رعد و برق روزمان شروع شد. برای گشت در منطقه آماده شدیم و به راه افتادیم. هوا دلبری می‌کرد. در لحظه‌ای، ابری و بارانی و در لحظه‌ای دیگر، خورشید نور امید بخشش را فوران می‌کرد. در مسیر، زردپره مزرعه را در حال آواز خواندن و دلیجه معمولی را رقصان در باد دیدیم. صدای قرقاوول هم به گوش می‌رسید.

زردپره مزرعه

زردپره مزرعه - عکس از عسل حسینی موحد

زردپره کوهی

زردپره کوهی - عکس از رضا عسگری

در توقف بعدی، شانس دیدار دوباره مرال و گراز را داشتیم. به پیشنهاد آقا سیامک، راهنمای برنامه، یک ساعت زودتر محل کمپ را ترک کردیم تا دوباره به منطقه پرور بازگردیم. قبل از ترک محل کمپ به مرور گونه‌هایی که در طول سفر دیده بودیم، پرداختیم. جایزه چالش پاسخ به سوال برنامه که کتاب جغدهای ایران بود به خانم فرشته اهدا شد. در مسیر بازگشت بر روی صخره‌ها، آگامای قفقازی به تماشای مه نشسته بود.

آگاما

آگامای قفقازی- عکس از رضا عسگری

بعد از گرفتن عکس یادگاری با آقای اردلان محیط‌بان، منطقه زیبای رودبارک را ترک کردیم. حوالی ساعت 12 به منطقه پرور رسیدیم و به دنبال بزها گشتیم، که بعد از یک ساعت گشت، موفق شدیم یک بز کوهی را در بلندای صخره‌ها برای لحظه‌ای ببینیم.

بز کوهی
بز کوهی - عکس از سیامک درفشی

ساعت 15 به صرف ناهار در محلی توقف داشیم و بعد از آن راهی تهران شدیم. حدود ساعت 20:30 به حوالی میدان انقلاب رسیدیم و برنامه به اتمام رسید.

عکس گروهی

ما ساکنان جنگل هیرکانی و البرز رو دیدیم، امید که آیندگانمون هم بتونن ببیننشون.