باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش برنامه پرنده‌نگری در هویر | 8 تیر 1402

نوشته پریسا شوکتی

این سفر اگرچه با تعداد کم برگزار شد، اما بسیار پربار بود و هم‌راهان شاهد رفتارهای بسیار جالبی از پرندگان بودند. چهار نفر از دوستان، همراه با راهنمای برنامه، آقای محمدرضا کشفی، ساعت 5 صبح از تهران عازم منطقه هویر شدیم. بعد از دو ساعت، توقفی کوتاه در تقاطع جاده اصلی با رودخانه دلیچای داشتیم. آن‌جا تعداد بسیار زیادی دم‌جنبانک مشاهده کردیم و هم‌چنین گنجشک کوهی و چلچله‌های دم‌گاه سفید که به زیبایی بالای سرمان پرواز می‌کردند و گاهی هم تا سطح آب می‌آمدند و رفع تشنگی می‌کردند. همین‌جا بود که چند پری‌شاهرخ را که از ابتدا آوازشان به گوش می‌رسید، مشاهده کردیم. از پرندگان جذاب دیگری که در مسیر مشاهده شدند، می‌توان از لیل نام برد. در نزدیکی روستای هویر، دو هم‌سفر دیگرمان که آرین 8 ساله به همراه مادرش بودند، به ما ملحق شدند. حضور آرین با داشتن آگاهی و تجربه قبلی از پرنده‌نگری و شوق و علاقه‌اش، بقیه دوستان را کاملا سر ذوق آورده بود.

گروه

با رسیدن به روستا ماشین‌ها را گذاشتیم و پرنده‌نگری را از همان نقطه با دیدن کبوتر جنگلی و پری‌شاهرخی دیگر شروع کردیم. بلافاصله، یک عقاب طلایی و یک سارگپه پابلند بالای سرمان ظاهر شدند. کمی که از کوچه باغ‌های روستا فاصله گرفتیم و محو طبیعت زیبای منطقه بودیم، ناگهان، متوجه یک پرنده شکاری دیگر شدیم. یک همای جوان به طرز باشکوهی در ارتفاعی مناسب، روبه‌روی ما نشست و ما را بسی حیرت‌زده کرد. در ادامه، چندین گونه از سسک‌ها، بلبل هزاردستان و زردپره کوهی با آوازشان همراهی‌مان می‌کردند و گاهی هم خودی نشان می‌دادند تا ما فرصت کوتاهی برای عکاسی پیدا کنیم.

هما

همای نابالغ - عکس از آرش لطفی

زردپره کوهی

زردپره کوهی - عکس از پریسا شوکتی

کمی جلوتر سنگ چشم خاکستری کوچک را هم دیدیم که در این منطقه زادآوری دارند و به شدت هم از قلمرو خود دفاع می‌کنند، حتی اگر پرنده مهاجم، سارگپه پابلند باشد، بدون توجه به تفاوت جثه، برای شکاری مزاحمت ایجاد می‌کرد تا به لانه‌اش نزدیک نشود.

سنگ چشم خاکستری

سنگ چشم خاکستری کوچک - عکس از آرین آزادی

سنگ چشم و سارگپه

سنگ چشم خاکستری در حال محافظت از قلمرو در برابر سارگپه پابلند - عکس از محمدرضا کشفی

از دیگر صحنه‌های جالب حیات وحش که شاهد آن بودیم، همان سارگپه با شکار یک پایکا در چنگال بود. هم‌چنین دیدن یک دسته خوتکای ابرو سفید که اولین دسته خوتکاهای مهاجر ورودی امسال محسوب می‌شوند، جالب توجه بود. به‌نظر می‌رسید که این دسته عازم دریاچه تار باشند.

سارگپه پابلند و شکارش

سارگپه پا بلند و شکارش، پایکا - عکس از محمدرضا کشفی

قبل از ظهر، برای استراحت، سایه چند درخت تبریزی را انتخاب کردیم و در کنار رودخانه از آواز پرندگان و اشتراک تجربه‌ها لذت بردیم. در این حین، یک زردپره کوهی نابالغ هم اطراف ما مشغول تغذیه از دانه‌ها بود، و کمی دورتر، یک سینه سرخ ایرانی رخی نمایان کرد.

زردپره کوهی نابالغ

زردپره کوهی نابالغ - عکس از آرش لطفی

کم‌کم، هوا رو به گرمی زیادی می رفت و تابش آفتاب بسیار شدید شده بود. مسیر برگشت را پیش گرفتیم، اما هم‌چنان به دنبال سهره پیشانی‌سرخ بودیم، تا اینکه بالاخره، بر روی ساقه گیاه خاکشیر پیدایش کردیم، درحالی‌که در سایه پرچینی به تغذیه مشغول بود و زیاد هم به حضور ما توجهی نشان نمی‌داد، تا این‌که در نهایت، با رسیدن یک آگامای قفقازی، سهره پرید و از ما دور شد.

سهره پیشانی سرخ

سهره پیشانی سرخ - عکس از آرش لطفی

آگاما قفقازی

آگامای قفقازی - عکس از آرین آزادی

برنامه ما در ساعت 1 بعد از ظهر با گرفتن عکس گروهی به پایان رسید.