باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش سفر پرنده‌نگری دوستانه امین آباد(فیروز کوه) | 25 دیماه 99

سفر پرنده نگری دوستانه به امین آباد (فیروزکوه)| 25 دیماه 99

محمدرضا کشفی

سفرهای پرنده‌نگری دوستانه بیرون شهری در باشگاه پرنده‌نگری ایرانیان سبک جدیدی از سفر‌های پرنده‌نگری است که با رویکرد آموزش عملی و بهینه پرنده‌نگری برای تمامی افراد علاقه‌مند از جمله افراد غیر عضو در نظر گرفته شده است. هماهنگی این سفرها توسط باشگاه انجام شده و راهنمای متخصص نیز از سوی باشگاه تعیین می‌گردد تا علاوه بر هماهنگی‌ها ‏قبل از سفر، در طول برنامه آموزش‌های مقدماتی که به مقتضای سایت پرنده‌نگری مورد نظر از سوی راهنمای برنامه امکان ‌پذیر ‏باشد را، به شرکت کنندگان ارائه نماید. خدمات دیگری که در این مدل برنامه‌ها از سوی باشگاه ارائه می‌شود شامل هماهنگی‌ها و استفاده از تلسکوپ (در برنامه‌هایی که نیاز باشد) است.‏

 

روز قبل از برنامه با تشکیل گروه در واتساپ لیست گونه‌های مورد انتظار، معرفی افراد و هماهنگی برنامه انجام شده بود. قرارمان ساعت 6:30 ورودی روستای امین آباد بود و افراد شرکت‌کننده با ماشین شخصی خود را به محل قرار رسانده و با اندکی تاخیر همه ی همراهان جمع شده و به سمت ذخیره گاه جنگلی ارس حرکت کردیم.

ساعت 7 صبح پنج شنبه این برنامه با حضور یازده نفر از دوستان و به راهنمایی محمدرضا کشفی آغاز شد.

برای حفظ آرامش حیات وحش قبل از رسیدن به دره اصلی ماشین‌ها را پارک کرده و با آماده کردن دورببن‌ها و کوله‌ها، پیاده ادامه مسیر دادیم و در همان ابتدای حرکت یک روباه مشاهده و عکاسی شد.

عکس از محمدرضا کشفی

پس از آن صدای یک زردپره کوهی شنیده میشد و مدتی بعد روی شاخه های بیرونی ارس مشاهده شد

شیب کوه در قسمت‌هایی از منطقه زیاد و ابتدای مسیر همگان را از نفس انداخته بود و گروه با سرعت کمی بالا می رفت، سکوت جالبی نیز حکمفرما بود، با رسیدن به نقطه ای که دید خوبی داشت ایستادیم و شروع به دوربین کشی کردیم.

عکس از بتول نصرالله‌زاده

کم کم سر و کله توکاهای گلوسیاه پیدا شد و با رفتار همیشگی که ترس و احساس خطر را به بقیه پرندگان القا می کنند شانس دیدن گونه‌های دیگر کمتر شد.

عکس از پرستو هدایت‌زاده

سهره‌های سبز هم با نشستن در بالاترین نقطه ارس هر چند برای مدت کوتاهی ولی فرصت عکاسی را به عکاسان زبردست می دهند.

Greenfinch - سهره سبز

عکس از پرستو هدایت‌زاده

طبق تجربه های قبلی با گذشت زمان و ندیدن سهره سیاه به سمت یال غربی حرکت کردیم و در مسیر برای لحظاتی دم سرخ پشت بلوطی که یکی از گونه‌های هدف برنامه بود مشاهده شد، با رسیدن به یال دوستانی که جلوتر بودند توکای طوقی دومین گونه هدف برنامه را دیدند که به سرعت در لابلای ارس‌ها مخفی شد و افرادی که از گروه عقب مانده بودند موفق به مشاهده آن نشدند. توکاهای طوقی با جمعیت خیلی کمی در منطقه حضور دارند و به همین خاطر دامنه ترس بیشتری از توکاهای گلوسیاه دارند.

ساعت نزدیک به 9 بود و گروه حدود یک ساعتی برای صرف صبحانه و معارفه توقف کردند، در همین اثنا یک عقاب شاهی نابالغ که به سمت غرب و در ارتفاع بالایی بود مشاهده و شناسایی شد.

ImperialEagle-عقاب شاهی

عکس از پرستو هدایت‌زاده

 

با موافقت اعضای گروه برای ادامه برنامه به دره غربی رفتیم در مسیر دم سرخ پشت بلوطی به تعداد نسبتا خوب و در فاصله نزدیکتری توسط همه افراد دیده شد.

 

 

Eversmann RedStart - دم سرخ پشت بلوطی

عکس از پرستو هدایت‌زاده

با بالا آمدن خورشید و گرم شدن دامنه‌ها و تشکیل باد و جریان‌های هوایی انتظار دیدن شکاری‌های بیشتری داشتیم که انتظارمان محقق شد و در فاصله زیادی یک عقاب طلایی مشاهده شد و مدتی بعد یک قرقی و یک سارگپه پابلند.

 

Sparrowhawk - قرقی

عکس از پرستو هدایت‌زاده

با رسیدن به دره دوباره تعداد خوبی توکای گلوسیاه و یک فرد توکای سیاه دیده شد، دو عقاب طلایی هم در ارتفاع بالایی خلاف جهت باد ایستاده و با تنظیم زاویه بال ها تعادل خود را حفظ و همزمان با تمرکز در جستجوی شکار بودند.

در طول برنامه توضیحات مختصری در مورد درخت ارس و اهمیت ذخیره گاه جنگلی ارس به همراهان داده شد.

Juniperus - ارس- سرو کوهی

عکس از بتول نصرالله‌زاده

افراد شرکت کننده که پس از دو هفته هوای آلوده تهران به این سفر آمده بودند از دیدن آسمان آبی و ابرهای پراکنده و متنوع و مناظر کوهستانی و برفی منطقه فوق العاده به وجد آمده بودند و با گرفتن عکس این لحظه ها را ماندگار می کردند.

 

در این سفر 16 گونه به شرح زیر مشاهده شد:

  1. کبک
  2. عقاب شاهی
  3. عقای طلایی
  4. قرقی
  5. سارگپه پابلند
  6. زاغی
  7. کلاغ نوک سرخ
  8. کلاغ ابلق
  9. توکای سیاه
  10. توکای طوقی
  11. توکای گلوسیاه
  12. سینه سرخ
  13. دم سرخ پشت بلوطی
  14. سهره سبز
  15. سهره سینه سرخ
  16. زردپره کوهی

لیست کامل همراه با تعداد در سایت ایبرد:

https://ebird.org/checklist/S79262709

افراد شرکت کننده:‏
یاسمن آل طه - سارا آیت‌الله‌زاده - محمدرضا آیت الله زاده  - محمد شهداد – بتول نصرالله زاده – پیمان مقبل – سهیل خسروی نادیا خسروی - پرستو هدایت زاده  - فرشید صمیمیسید حامد موسوی

راهنمای برنامه: محمدرضا کشفی

گردآوری و نگارش: محمدرضا کشفی

ویرایش: ایمان کریمی



تاریخ ارسال: 1399/11/04
نظرات شما:
مطالب مرتبط:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد