باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران ماهی ‌خورک سینه‌ سفید

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: ماهی ‌خورک سینه‌ سفید
نام انگلیسی: White-throated Kingfisher
نام علمی: Halcyon smyrnensis

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 26 تا 28 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 40 تا 43 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

ماهی‌خورکی درشت‌جثه که به واسطه بدن رنگین و منقار دراز، ضخیم و قرمز به آسانی از سایرین قابل تشخیص است. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ سر، گردن، شکم، پهلوها و خم بال‌ها قهوه‌ای بلوطی است. گلو و سینه سفید و روتنه، دمگاه، دم و بخش عمده‌ای از روی بال‌ها آبی روشن دیده می‌شود. در پرواز، شاه‌پرهای اولیه سفید و نوک آن‌ها سیاه به نظر می‌رسد. پاها نیز قرمز نارنجی است. پرنده نابالغ شبیه به بالغ‌ها است، اما کم‌رنگ‌تر و مات‌تر، با سینه راه‌راه و منقار زرد نارنجی و در قاعده تیره دیده می‌شود.

ماهی خورک سینه سفید، هرمزگان- عکس از امیر مدیری

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

در اطراف نهرها، کشتزارها و اراضی پست با بوته‌ها و درختان پراکنده، باغ‌ها، دشت‌های باز مجاور جویبارها، پیکره‌های آب شیرین و سواحل دریاها به سر می‌برد و نسبت به سایر ماهی‌خورک‌ها وابستگی کمتری به آب نشان می‌دهد.

عادات رفتاری و زیستی:

معمولاً به صورت انفرادی یا جفت و به ندرت به صورت گروهی دیده می‌شود. گاهی جفت‌ها سراسر سال را در کنار هم می‌مانند. پرواز قوی با بال‌زدن‌های منقطع دارد. بیشتر از حشرات، ماهی‌ها، دوزیستان، خزندگان و گاهی پستانداران، پرندگان، سخت‌پوستان و کرم‌ها تغذیه می‌کند و اغلب طعمه را از محل نشستن جستجو و با پروازی سریع به آن حمله می‌کند. گاهی نیز برای صید خرچنگ‌ها در آب شیرجه می‌رود.

زادآوری:

جوجه‌آوری از فروردین و با تشکیل قلمرو در حاشیه یا دور از پیکره‌های آبی آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش تونلی به طول 60 تا 150 سانتی‌متر، به قطر هفت سانتی‌متر و با اتاقکی در انتها است. گاهی نیز آشیانه را در شکاف صخره‌ها و سنگ‌ها بنا می‌کند. معمولاً پنج تا شش، گاهی چهار یا هفت تخم بیضی کوتاه، کروی، صاف، براق، به رنگ سفید و به ابعاد 4/26 × 2/30 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها هجده تا بیست روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد عریان، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. پرورش جوجه‌ها 26 تا 27 روز طول می‌کشد. گاهی دو دسته تخم در هر دوره جوجه‌آوری می‌گذارد.

پراکنش و فراوانی

مقیم نواحی پست جنوب کشور از منطقه قصر شیرین در استان کرمانشاه تا نواحی مرکزی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان است.


وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد. 


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد