باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران ماهی‌ خورک ابلق

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: ماهی‌ خورک ابلق
نام انگلیسی: Pied Kingfisher
نام علمی: Ceryle rudis

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 24 تا 26 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 45 تا 47 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

ماهی‌خورکی درشت‌جثه که به واسطه بدن ابلق و منقار دراز، ضخیم و سیاه رنگش به آسانی از سایرین قابل تفکیک است. نر و ماده تا حد زیادی هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ روتنه سیاه همراه با رگه‌رگه سفید است. تارک سر و نوار چشمی سیاه و نوار ابرویی سفید دارد. زیرتنه سفید و دو نوار سیاه یکی پهن و دیگری نازک در سینه نمایان است که در پرنده ماده فقط نوار پهن دیده می‌شود. منقار و پاها نیز سیاه هستند. در پرواز لکه سفید بزرگی در قاعده شاه‌پرهای اولیه و نوارهای سیاه رنگی در مرکز و انتهای دم سفیدش دیده می‌شوند. پرنده نابالغ تا حد زیادی شبیه به بالغ‌ها است، اما نوار سینه‌ای خاکستری دارد.

ماهی خورک ابلق، روستلی خماط، جاده چغازنبیل- عکس از میترا دانشور

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

مناطق باز در اطراف رودخانه‌ها، آبراهه‌ها، کانال‌ها، تالاب‌ها و خورها را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند. از سایر ماهی‌خورک‌ها اجتماعی‌تر است و معمولاً در زمان استراحت، تغذیه و جوجه‌آوری به صورت گروهی دیده می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی:

پروازی آرام‌تر از «ماهی‌خورک کوچک» دارد. بیشتر از ماهی‌ها، گاهی از سخت‌پوستان، قورباغه‌ها و حشرات آبزی تغذیه می‌کند. برای صید طعمه روی شاخه‌ای بر فراز آب می‌نشیند و یا درجا بال می‌زند و پس از تعیین موقعیت طعمه در آب شیرجه می‌رود.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اوایل فروردین و با تشکیل قلمرو جوجه‌آوری و تغذیه‌ای در حاشیه رودخانه‌ها و آب‌های شیرین راکد و غنی از مواد غذایی آغاز می‌شود. در مواقعی که محل‌های تغذیه و جوجه‌آوری جدا از هم باشند، به شکل کلنی جوجه‌آوری می‌کنند و قلمروی آشیانه به ناحیه کوچکی در کنار ورودی آشیانه محدود می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش تونلی به طول 80 تا 250 سانتی‌متر و قطر حدود هفت سانتی‌متر است که آن را در دیواره‌های گلی عمودی یا تپه‌های ماسه‌ای حفر می‌کند. معمولاً چهار و گاهی سه تا شش تخم بیضی کوتاه، صاف، تا حدی صیقلی، به رنگ سفید و به ابعاد 4/21 × 9/29 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها پانزده تا نوزده روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد عریان، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. معمولاً جفت‌ها از یاورها (اغلب پرندگان نر جوان متولد سال قبل) در پرورش و مراقبت از جوجه‌ها کمک می‌گیرند. پرورش جوجه‌ها 24 تا 26 روز طول می‌کشد.

ماهی خورک ابلق، هورالعظیم- عکس از سید حامد موسوی

پراکنش و فراوانی

مقیم تالاب‌های استان‌های خوزستان، جنوب فارس و سواحل شمالی خلیج فارس است. در خارج از دوره جوجه‌آوری در مناطق شمالی‌تر از جمله استان‌های تهران، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان و حتی برخی نواحی جنوبی دریای خزر دیده می‌شود.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


نام: ماهی‌ خورک ابلق
عکاس: غلامرضا فرخ نسب
محل مشاهده: اهواز
تاریخ: 1395/08/08
نام: ماهی‌ خورک ابلق
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: هورالعظیم
تاریخ: 1399/12/03
نام: ماهی‌ خورک ابلق
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: خور تیاب
تاریخ: 1395/10/21
نام: ماهی‌ خورک ابلق
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: اهواز
تاریخ: 1399/11/06
نام: ماهی‌ خورک ابلق
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: شوشتر
تاریخ: 1400/02/16

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد