باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

اولین گزارش شکار احتمالی چلچله‌ها توسط کاکایی خزری

ترجمه و گردآوری حمید جباری و پگاه میرزایی

کاکایی‌ها از نظر رفتارشناسی تغذیه بسیار فرصت‌طلب هستند و غذای خود را از راه‌های مختلفی مثل شکار، جمع‌آوری، طعمه‌دزدی و لاشه‌خواری به دست می‌آورند. مطالعات متعددی در مورد شکار پرندگان توسط کاکایی‌های سرسفید بزرگ وجود دارد. در گذشته، شکار کشیم گوشدار (شاخدار) و اردک سرسیاه کوچک توسط کاکایی پشت سیاه بزرگ و شکار برخی پرندگان بیمار از جمله گیلانشاه بزرگ و کاکایی کوچک توسط کاکایی شاه‌ماهی‌خوار اروپایی (هرینگ) گزارش شده است. همچنین شواهدی درباره حمله کاکایی‌های بزرگ به دسته پرندگان مهاجر نظیر سارها و توکاها در مسیر مهاجرت وجود دارد که بقایای آنها در پلت کاکایی‌ها یافت شده است. علاوه بر این استخوان برخی گنجشک‌سانان مثل سینه سرخ اروپایی، صعوه جنگلی (باغی)، دم جنبانک ابلق و سسک گلوسفید معمولی در پلت برخی کاکایی‌های بزرگ نیز مشاهده شده است.

رفتار لاشه‌خواری کاکایی

رفتار لاشه‌خواری کاکایی

اما اخیراً شواهدی در مورد رفتار شکارگری کاکایی خزری (کاسپی) در کشور لهستان منتشر شده است. نتایج یک مطالعه در این مورد نشان داده است که در جنوب غربی کشور لهستان 52 پرستوی خانگی و چلچله دمگاه سفید مرده در کلنی زادآور کاکایی خزری (کاسپی) پیدا شده است. اجساد پرستوها تازه و با اثری از منقار پاره شده بود. احتمالاً این چلچله‌ها در وضعیت بیماری یا ضعف به دلیل شرایط بد آب و هوایی توسط کاکایی خزری شکار شده‌اند. با این حال، این اولین رویداد انبوه تغذیه‌ای کاکایی خزری از طریق شکار است.

 

منابع:

Dierschke, V. 2001. Large gulls as predators of passerine landbirds migrating across the southeastern North Sea. Ornis Svecica 11: 171–180.

Litwiniak, K., Przymencki, M. & Celiński, D. 2020. Short report on probable case of Caspian Gull predation on migrating swallows observed at first time. Ornis Hungarica. 28: 181-184.


تاریخ ارسال: 1400/10/30
نظرات شما:
مطالب مرتبط:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد