باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک گلو سفید معمولی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک گلو سفید معمولی
نام انگلیسی: Common Whitethroat
نام علمی: Sylvia communis

صدا:

آواز:

نام های دیگر

ویژگی های ظاهری

طول بدن: 13 تا 15 سانتی متر

گستردگی بالها : 5/18 تا 23 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سسک گلو سفید معمولی سسکی با جثه متوسط از خانواده سسک‌های بیشه با دم بلند است که  به طور کلی ظاهری کشیده به این پرنده می‌دهد. این پرنده دارای سر به نسبت بزرگ و تارک برجسته، بالهای بلند و نوک تیز است.پرنده نر و ماده در این گونه دارای شکل ظاهری متفاوتی هستند اما با تغییر فصل تفاوت چندانی در ظاهر آن‌ها نمایان نمی‌شود.در پرنده نر تارک سر و گونه‌ها خاکستری رنگ است و تا زیر چشم و پشت گردن ادامه دارد.حلقه چشمی سفید و عنبیه قرمز خرمایی دارد. پوشپرها و شاهپرهای ثانویه با حاشیه قرمز خرمایی تضاد خاصی را با روتنه خاکستری قهوه‌ای این پرنده ایجاد می‎‌کند.دم  آن بلند و خاکستری با انتهای مربع شکل و پرهای کناری آن سفید است. چانه و گلو سفید و پهلوها و پوشپرهای زیر دم مایل به نخودی و مابقی زیر تنه سفید چرک دیده می‌شود. پرنده ماده شبیه به پرنده نر است اما رنگ خاکستری سر نر را ندارد؛ تارک سر، گونه‌ها، پوشپرهای کوچک تر روی بالها و زیرتنه بیشتر قهوه‌ای به نظر می‌رسد، همچنین پرهای کناری دم سفیدی کمتری دارند.منقار آن قوی، سیاه رنگ با قاعده نیم نوک پایین زرد رنگ است. پاهای این سسک به رنگ قهوه‌ای زرد یا نارنجی است. پرنده نابالغ شبیه به ماده بالغ ولی با روتنه قهوه‌ای تر است.

 سسک معمولی گلو سفید، خوزستان، هندیجان، ده ملا- عکس از قربانعلی حاجی آبادی

ویژگی های زیستی

زیستگاه: 

پارک‌ها، درختزارهای حاشیه اراضی کشاورزی و رودخانه‌ها، مرتع‌ها، بوته‌زارها با بوته‌های خاردار و پرچین‌ها زیستگاه مناسبی برای این گونه از سسک‌ها می‌باشد و از جنگلهای انبوه که دارای درختان بلند باشند و همچنین پوشش گیاهی متراکم کنار تالاب‌ها پرهیز می‌کنند.

عادات رفتاری و زیستی: 

در پایان دوره زادآوری و در دوره مهاجرت به صورت گروهی و در مناطقی که زمستان‌گذرانی می‌کنند به صورت منزوی دیده می‌شوند.دارای پرواز نامتعادل اما قوی با حرکت تند و مواج با تکان‌های سریع یا بادبزنی دم است. رژیم غذایی این سسک در دوره زادآوری  حشرات به ویژه سوسک‌ها و لارو آن‌ها تشکیل می‌دهد و در اواخر تابستان، پاییز و زمستان از میوه گیاهان و انواع توت‌ها تغذیه می‌کند.

زادآوری: 

از اوایل اردیبهشت ماه با تشکیل قلمرو، جوجه‌آوری در سسک گلوسفید معمولی آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را دورن بوته‌های کوتاه و یا بر روی گیاهان بلند می‌سازد؛ کلونی این گونه به شکل کاسه‌ای یه نسبت عمیق و سست از علوفه خشک است که داخل آن را با علوفه نرم و مو می‌پوشاند. تک همسر و گاهی چند همسر (یک نر با دو ماده) است و بین 4 تا 5 تخم می‌گذارد؛ بین 11 تا 13 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

سسک گلو سفید معمولی؛ پارک پلیس- عکس از میترا دانشور

پراکنش و فراوانی 

سسک گلو سفید معمولی به طور کلی در اغلب مناطق ایران مهاجر عبوری بهار و پاییزه است. در درختزارهای باز کوه‌های کلیبر در آذربایجان شرقی، دامنه‌های شمالی البرز و ارتفاعات شمال خراسان تابستان‌گذرانی می‌کند. همچنین در ارتفاعات استان کرمان و سیستان و بلوچستان به صورت محلی دیده می‌شود.

 


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


نام: سسک گلو سفید معمولی
عکاس: مهدی دربان
محل مشاهده: کیش
تاریخ: 1401/02/20
نام: سسک گلو سفید معمولی
عکاس: مهدی دربان
محل مشاهده: کیش
تاریخ: 1401/02/20
نام: سسک گلو سفید معمولی
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: هویر
تاریخ: 1401/03/26

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد