باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش سفر پرنده نگری دوستانه تالاب صالحیه | 9 بهمن 99

گزارش سفر پرنده نگری دوستانه تالاب صالحیه | 9 بهمن 99

 قربانعلی حاجی آبادی

طبق اعلان قبلی ساعت 7 صبح در محل قرار (جلوی کارخانه ماموت در اتوبان تهران قزوین) منتظر ملحق شدن دوستان بودیم. خوشبختانه دوستان سر وقت بودند و همگی بانشاط و پر انرژی به جمع ملحق شدند. ساعت 8:45 در روستای احمد آباد به منظور مشاهده‌ی کلاغ گردن بور توقف کردیم و خوشبختانه موفق به رکورد این گونه زیبا شدیم.

کلاغ گردن بور، عکس از قربانعلی حاجی‌آبادی

 

کلاغ گردن بور، عکس از پرهام بیهقی

در حال جستجوی اطرف روستا برای مشاهده گونه‌های بیشتر بودیم که حضور زیبا روی دیگری دل و جانمان را جلا داد. بله کورکور بال‌سیاه که یکی از گونه‌های هدف برنامه بود و خیلی آرام و دلنشین به حضور عاشقان طبیعت خوش باش و خوش آمد می‌گفت. دوستان فرهیخته و طبیعت دوستم از دیدنش به شوق و شعف آمدند و پرانرژی‌تر برنامه را دنبال کردیم.

کورکوربال سیاه، عکس از قربانعلی حاجی‌آبادی

تا حدود ساعت 9:15 دقیقه در روستای احمد آباد بودیم و عزم ملاقات گونه دیگر هدف برنامه امروزمان یعنی جغد شاخدار را نمودیم. وقتی به محل استراحت روزانه جغدها رسیدیم. همه‌ی دوستان به موضوع اینکه باید در سکوت کامل باشیم تا آرامش جغدها رو بر هم نزنیم واقف بودند و همگی به ترتیب و با آرامش به محل استراحت آنها نزدیک شدیم. دیدن بیش از 70 فرد جغد گوش دراز روی درختان عاری از برگ ضربان قلب مان را افزایش داده بود طوری که خنکای صبح گاهی دیگر تبدیل به گرمی خون در رگهامان شده بود. دیدن لبخند دوستان در پشت دوربین‌های عکاسی و دوربینهای دوچشمی که ناخودآگاه پیام عشق و دوستی بین انسانها و موجودات زیبای آفریده شده توسط خالق زیبایی‌ها بود، دلم را می‌لرزاند و وادار به شکرگزاری هزاران باره میکرد که لطف او بوده که در جمع چنین دوستان فرهیخته و عالی هستم. با اینکه از دیدنشان سیر نمیشدیم و دل کندن از این صحنه سخت بود ولی بایستی آرامششان را برهم نمیزدیم. پس مسیرمان را به سمت تالاب زیبای صالحیه کج کردیم. ساعت 9:45 دقیقه درکنار روستای صالحیه موفق به رکورد یک جفت دارکوب سوری زیبا شدیم. سپس دوستان با یکی دیگر از عاشقان طبیعت مردی دوست داشتنی ودل بزرگ آشنا شدند. بله جناب امید یکه فلاح که از روز اول آبگیری تالاب، طبیعت یار دهیاری روستا بودند و در احیای تالاب نقش آفرین بودند و زحمات زیادی کشیدند که جا دارد در اینجا از ایشان تقدیر و تشکر کنم. در این برنامه زحمت انتقال ما به تالاب رو با وانت نیسان خودشان کشیدند و بیشتر از قبل ما را شرمنده اخلاقشان کردند.

در مسیر دوستان گونه‌های متعددی را عکاسی کردند تا به تالاب رسیدیم و نماد عشق و وفاداری را با چشمان از شعف گرد شده خودمان زیارت کردیم. گونه دیگر هدف برنامه قوی زیبای گنگ بود که با ناز و کرشمه و طنازی جلوی چشمانمان به چپ و راست شنا میکردند بقدری صحنه زیبا و ناب بود که چند لحظه ای سکوت منطقه را فرا گرفت و صدای نسیمی که برروی آب امواجی زیبا به وجود می‌آورد روح و جسممان را جلا می‌داد و با خود تلاطم و امید داشت. حیات در جریان بود و ما تماشاگر قدرت خالق زیبایی‌ها مات و مبهوت به اطراف تالاب می‌نگریستیم  دیدن آنقوت‌ها با آن رنگ حنایی بی نظیر اردک‌های سرسبز، خوتکاها، اردک‌های سرحنایی و اردک بلوطی چونان دستهای نامرئی خداوند قلبهامان را می‌فشرد و به طپش وا میداشت. با وزش باد خنک صبح‌گاهی لبه‌ی گوشهامان به سرخی گراییده بود ولی دلهامان گرم و لبهامان خندان و امیدمان برای دیدن دوباره زیبایی‌های خداوند سبز بود.

قوی گنگ

قوی گنگ، عکس از قربانعلی حاجی‌آبادی

تلاش شکاری‌ها برای ارتزاق وتلاش بیشتر شکار شوندگان برای نجات خویش. رقابت شکاری ها در تصاحب پرنده شکار شده مانند پرده سینما جلوی چشمانمان در حال عبور بود و هر لحظه بر اشتیاق ما برای بیشتر و بیشتر ماندن در آن صحنه می افزود. ولی از طرف دیگر حرکت خورشید به سمت غرب گاهی گوشزد می کرد که امروز رو به پایان است و قرار است لحظاتی هم در اختیار پرنده ها وجونده‌های شب‌زی قرار بگیرد و سهم ما از لذت های امروز رو به کاهش است.

دوستان دیگر ما به سرپرستی جناب رامین عزیز از کرج به ما ملحق شدند واشتیاق دیدار دوستان و یادآور شدن خاطرات سفر های قبل.برای دوستان جدید بسیار هیجان آفرین بود وقتی جناب اسلامی در مورد یوزها برامون صحبت میکردند ویا پرهام بیهقی گرامی در مورد نیش زدن مارها به پای عسگر توضیح می دادن وخلاصه دسته های چند نفری شکل گرفته بود و یاد وخاطرات رنگارنگ نقل مجلسمان بود.دوستان عزیز دیگری به ما ملحق شدند که واقعا کمبود حضور گرمشان در روز گرامی داشت تالاب ها احساس می‌شد.جناب مهندس  درخشان رئیس اداره محیط زیست شهرستان نظر آباد و آقای فلاح محیط بان زحمت کش منطقه وجناب جلال یکه فلاح دهیار سابق روستای صالحیه که الحق در زمان مدیریت ایشان زحمات زیادی برای احیای تالاب کشیدند وبا حضورشون محفلمان بوی صفا ومحبت بیشتری گرفت دیگر نمیشد از بیاناتشان استفاده نکرد پس خواهش کردیم تا کمی برامون صحبت کردند وکمی هم بنده در مورد تالاب ها در پیشگاه اساتدیدم درس پس دادم وبا گرفتن عکس های زیبا اون لحظات را به دست خاطرات سپردیم. برنامه درساعت 14:30 پایان یافت. موقع سوار شدن به ماشینهای شخصی جناب یکه فلاح عزیز یه سورپرایز دیگر برای ما داشتند واون بازدید از کارگاه ساخت صفر تا صد هواپیماهای تک موتوره بودو نحوه‌ی ساخت وقطعات فوق سبکی که در ساخت اون استفاده می‌شد بسیار جالب بود. پس از بازدید دوستان با آرزوی تکرار برنامه ها ودیدار مجدد همه را به خدای بزرگ سپردیم.

 

لیست گونه‌های مشاهده شده:

  1.   قوی گنگ
  2.   آنقوت
  3.   گیلار
  4.   اردک سرسبز
  5.   خوتکای معمولی
  6.   اردک تاجدار
  7.   اردک سرحنایی
  8.   اردک بلوطی
  9.   گاوچرانک معمولی
  10.   حواصیل خاکستری
  11.   اگرت(حواصیل)کوچک
  12.   کورکوربال‌سیاه
  13.   عقاب صحرایی
  14.   عقاب شاهی(شاهباز)
  15.   کاکایی سرسیاه
  16.   قرقی
  17.   سنقرتالابی معمولی
  18.   سنقرخاکستری
  19.   سارگپه پابلند
  20.   چنگرنوک‌سرخ
  21.   چنگرمعمولی
  22.   خروس کولی معمولی
  23.   آبچلیک تک‌زی
  24.   آبچلیک آوازخوان
  25.   کبوتر چاهی
  26.   کبوتر جنگلی
  27. یاکریم معمولی
  28.   قمری خانگی
  29.   جغدگوش‌دراز
  30.   دارکوب باغی(سوری)
  31.   دلیجه معمولی
  32.   زاغی
  33.   کلاغ گردن‌بور
  34.   کلاغ سیاه
  35.   کلاغ ابلق
  36.   چرخ‌ریسک بزرگ
  37.   چکاوک کاکلی
  38.   چکاوک گندم‌زار(طرقهچکاوک)
  39.   چکاوک پنجه‌کوتاه کوچک(سینه‌خط‌دار)
  40.   سسک ابروسفید
  41.   سارمعمولی
  42.   گلوآبی
  43.   گنجشک خانگی
  44.   دم‌جنبانک ابلق
  45.   پیپت صحرایی
  46.   پیپت تالابی
  47.   سهره جنگلی
  48.   سهره سینه‌سرخ
  49.   زردپره مزرعه
  50.   زردپره تالابی

 

 

ویرایش: ایمان کریمی

 


تاریخ ارسال: 1399/11/23
نظرات شما:
مطالب مرتبط:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد