باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

درک اسکات، از پیشتازان عرصه پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری در ایران، در گذشت

نوشته: محمد توحیدی فر

درک آلبرت اسکات، پرنده شناس و مشاور مرکز بین المللی حفاظت تالابها در روز 21 نوامبر در بیمارستانی در جنوب غربی انگلستان درگذشت.

وی متولد 1944 در شمال انگلستان بود و پس از کسب مدرک دکترا از دانشگاه اکسفورد، شروع به فعالیت های جدی برای حفاظت از طبیعت کرد. او تجربه سالها کار در موسسات خصوصی، دولتی و غیر انتفاعی در مناطق مختلف دنیا را داشت و شهرتش در ایران ابتدا به واسطه کتاب پرندگان ایران بود که با همکاری علی ادهمی و حسین مروج همدانی در سال 1354 به چاپ رسید.

درک اسکات

پیش از انقلاب 57، او حدود پنج سال رییس بخش پرنده شناسی سازمان حفاظت محیط زیست بود و پژوهش های او و همکاران ایرانی اش مقدمه ای برای تدوین کتاب فوق بود. پس از انقلاب هم چند بار به ایران سفر کرد و با پژوهشگران و پرنده شناسان ایرانی همکاری علمی خوبی داشت. داده ها و اطلاعات تهیه شده توسط او، پایه ای برای اطلس پرندگان ایران بود و پس از آن نیز با علاقه و پیگیری کم نظیر در نگارش کتاب پرندگان ایران (خالقی زاده و همکاران 1396) مشارکت داشت.

پرنده دوستانی که فرصت همکاری با او را داشتند او را فردی ریز بین، جدی، بسیار با دانش و علاقه مند به خصوص پیرامون طبیعت و پرندگان ایران می شناسند. او فعالانه در خصوص گزارشات و رکوردهای پرنده شناسی ابراز نظر میکرد و تحلیل های بوم شناسی دقیقی ارائه میداد. در سالهای 1393-1395 حداقل دو بار از او برای سفر به ایران و شرکت در همایش های علمی دعوت به عمل آمد اما به دلیل ضعف جسمانی ناشی از جراحی ستون فقرات هرگز نپذیرفت. او از جمله مشاوران خارجی بود که جایگاه او در تکوین دانش نوپای پرنده شناسی در کشور فراموش شدنی نیست. 

برای آشنایی بیشتر با ایشان این لینک را مطالعه فرمایید:

https://www.iranianbirdingclub.com/details.asp?id=18203


تاریخ ارسال: 1401/09/09
نظرات شما:
مطالب مرتبط:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد