باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران گیلانشاه حنایی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: گیلانشاه حنایی
نام انگلیسی: Bar-tailed Godwit
نام علمی: Limosa lapponica

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 37 تا 39 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 70 تا 80 سانتی‌متر

 

ویژگی های شناسایی:

کنار آبچری با جثه متوسط و تا حدی شبیه به «گیلانشاه دم‌سیاه» است، اما به واسطه جثه کوچک‌تر، پاهای کوتاه‌تر و منقار با انحنای بیشتر رو به بالا از آن تفکیک می‌شود. نر و ماده متفاوت و دارای تغییرات فصلی هستند. پرنده نر بالغ در دوره جوجه‌آوری با صورت، گردن، سینه و شکم بلوطی مایل به قرمز، روتنه قهوه‌ای تیره و منقار تیره مشخص می‌شود. ماده بالغ در این دوره گردن، سینه و شکم نخودی رنگ، روتنه رنگ‌پریده‌تر و شکم سفید دارد. دم دارای چندین نوار عرضی تیره و روشن است و لکه سفید مثلثی‌شکل بزرگی در ناحیه دمگاه دیده می‌شود. در خارج از این دوره، نر و ماده با روتنه، سر و گردن خاکستری روشن همراه با خال‌های تیره، زیرتنه سفید و منقار صورتی که نوک آن تیره است، هم‌شکل هستند. پرنده نابالغ شبیه به بالغ‌ها در پوشش زمستانه است، اما با روتنه‌ای تیره‌تر و گردن و سینه نخودی خاکستری قابل شناسایی است.

عکس از احسان طالبی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

اغلب مصب‌های ماسه‌ای، شنی و گلی کم‌عمق واقع در سواحل یا خورها را ترجیح می‌دهد. در زمان مهاجرت در تالاب‌های داخلی نیز دیده می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی:

در خارج از دوره جوجه‌آوری پرنده‌ای اجتماعی است و زمستان‌ها دسته‌های بسیار بزرگی تشکیل می‌دهد. از گیلانشاه دم‌سیاه سنگین‌تر پرواز می‌کند و اغلب مانورهای هوایی مانند چرخش، بال‌بازروی و تغییر مسیرهای ناگهانی دارد. برای تغذیه به آرامی در نوار جزرومدی سواحل راه می‌رود و با فرو بردن منقار، گاهی سر و گردن در گل و لجن به جستجوی بی‌مهره‌ها به ویژه حشرات، نرم‌تنان، سخت‌پوستان و کرم‌ها می‌پردازد.

پراکنش و فراوانی

به فراوانی در طول سواحل جنوب کشور از استان خوزستان تا مرز پاکستان زمستان‌گذرانی می‌کند. تعداد اندکی از این پرنده به صورت غیرجوجه‌آور تا اواسط تابستان در تالاب‌های سواحل خلیج فارس باقی می‌مانند. همچنین به صورت مهاجر عبوری (اغلب مهاجر پاییزه) در نواحی جنوبی دریای خزر و به تعداد بسیار اندک در دریاچه ارومیه و برخی تالاب‌های استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان دیده می‌شود.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد