باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران کورکور بال ‌سیاه

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: کورکور بال ‌سیاه
نام انگلیسی: Black-winged Kite
نام علمی: Elanus caeruleus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 31 تا 35 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 75 تا 87 سانتی‌متر است

ویژگی های شناسایی:

کورکوری به نسبت کوچک‌جثه و به اندازه «دلیجه» با بدن روشن است که بال‌هایی وسیع و نوک‌تیز، سر بزرگ و دم کوتاه و مربع شکل دارد. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ صورت خاکستری، لکه‌های چشمی تیره، چشمان قرمز، منقار سیاه با قاعده زرد در نیم‌نوک بالایی دارد. روتنه خاکستری، پوش‌پرهای روی بال‌ها سیاه و دم و زیرتنه خاکستری کم‌رنگ دیده می‌شوند. شاه‌پرهای اولیه در زیر بال‌ها سیاه است و تضاد آشکاری با رنگ خاکستری روشن بال‌ها دارد. پرنده نابالغ شبیه پرنده بالغ است، اما روتنه آن خاکستری تیره و نوک پرها سفید است، به همین دلیل سطح پشتی همراه با لکه‌لکه سفید به نظر می‌رسد. تارک سر مایل به قهوه‌ای است و سینه ته‌رنگ خرمایی دارد.

کورکور بال سیاه،قم- عکس از شهرزاد فتاحی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

در مناطق نیمه‌بیابانی، استپ‌های خشک، دشت‌ها و دره‌های باز با درختان پراکنده، درختزارها، حاشیه رودخانه‌ها، بوته‌زارها و حاشیه جنگل‌ها به سر می‌برد و در زیستگاه‌های مناسب به مدت طولانی ساکن می‌شود.


عادات رفتاری و زیستی:

پروازی قوی شبیه به جغد با بال‌زدن‌های نرم دارد. اغلب با بال‌هایی زاویه‌دار و خمیده بال‌بازروی‌های طولانی انجام می‌دهد. مانند شاهین‌ها مهارت زیادی برای درجا بال‌زنی دارد و اغلب با این روش طعمه‌اش را جستجو می‌کند. بیشتر از پستانداران کوچک، پرندگان، خزندگان و حشرات تغذیه می‌کند.

کورکور بال سیاه،خوزستان،الباجی- عکس از قربانعلی حاجی آبادی

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواسط بهمن تا اواسط اردیبهشت آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش توده‌ای مسطح و کوچک از سرشاخه‌های نازک است که روی شاخه درختان خاردار بنا می‌کند و درونش را با علوفه نرم و برگ‌های سبز می پوشاند. معمولاً هر سال یک آشیانه جدید و روی همان درخت سال قبل می‌سازد. معمولاً سه تا چهار، گاهی یک تا پنج تخم بیضی کوتاه، کرم تا نخودی کم‌رنگ با خال‌ها و خطوط قهوه‌ای تیره تا خاکستری و به ابعاد 31 × 39 میلی‌متر می‌گذارد. دوره تفریخ تخم‌ها 25 تا 28 روز طول می‌کشد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، تا حدی ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. در حدود 40 روزگی آشیانه را ترک می‌کنند، اما تا مدتی پس از آن، همچنان در نزدیکی آشیانه باقی می‌مانند.

پراکنش و فراوانی

به صورت کمیاب، مقیم نواحی جنوبی کشور است و به صورت محلی در استان‌های کرمان و هرمزگان جوجه‌آوری می‌کند. همچنین به صورت مهاجر عبوری در آشوراده در استان گلستان و زمستان‌گذر در استان خوزستان مشاهده شده است.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.

 



مشاهدات اعضا:


نام: کورکور بال ‌سیاه
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: شوشتر
تاریخ: 1400/02/16

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد