باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران قوی گنگ

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: قوی گنگ
نام انگلیسی: Mute Swan
نام علمی: Cygnus olor

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 145 تا 160 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 208 تا 238 سانتی‌متر

 

ویژگی های شناسایی:

قویی بزرگ‌جثه با بدن یکدست سفید است که به واسطه منقار نارنجی متمایل به قرمز و برآمدگی گوشتی سیاه رنگ در قاعده آن از سایر قوها به آسانی قابل تشخیص است. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ گردنی بلند دارد که هنگام شنا آن را به شکل زیبایی خم می‌کند. بال‌ها بلند و در اغلب اوقات شاه‌پرهای ثانویه را به شکل با شکوهی برمی‌افرازد. پاها نیز سیاه هستند. پرنده نابالغ بدن سفید چرک مایل به قهوه‌ای، منقار خاکستری و بدون برآمدگی در قاعده و پاهای خاکستری دارد.

عکس از میترا دانشور

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

در دریاچه‌های آب شیرین، دریاچه پشت سدها، آب‌بندان‌ها، رودخانه‌های با جریان ملایم، مصب‌ها و خلیج‌های ساحلی دارای پناه به سر می‌برد.

عادات رفتاری و زیستی:

در اغلب اوقات سال به استثنای دوره جوجه‌آوری به شکل گروهی و زمستان‌ها در اجتماعات بزرگ‌تری دیده می‌شود. گاهی افراد غیرجوجه‌آور در تابستان دسته‌های کوچکی تشکیل می‌دهند. برای پرواز به شکلی نامتعادل در سطح آب یا زمین می‌دود تا بتواند اوج بگیرد. مانند دیگر قوها با گردنی کشیده و با بال‌زدن‌های مرتب، آرام و آهنگین پرواز می‌کند، به طوری که صدای پروازش از فاصله دور شنیده می‌شود. اغلب در مرغزارهای سیلابی و حتی زمین‌های خشک تغذیه می‌کند. همچنین در آب‌های کم‌عمق با معلق زدن و فرو بردن نیمه جلویی بدن درون آب به تغذیه از گیاهان آبزی می‌پردازد.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اوایل فروردین تا اوایل اردیبهشت به صورت منزوی در کنار دریاچه‌های بزرگ، شیرین یا لب‌شور (که بخش عمده‌ای از آن آب‌های کم‌عمق با بستر گلی و گیاهان آبزی مناسبی دارد)، دلتای رودخانه‌ها، رودخانه‌های با جریان ملایم، خلیج‌های شور و سواحل آرام آغاز می‌شود. در این زمان در مقابل متجاوزان (حتی انسان) رفتاری تهاجمی بروز می‌دهد و با بلند کردن بال‌ها، متمایل کردن گردن به طرف پشت و حرکت دادن پاهای خود، امواج نامنظمی در سطح آب ایجاد می‌کند. تک‌همسر است و آشیانه‌اش توده بزرگی از مواد گیاهی با گودی کوچکی در بخش بالایی آن است که آن را روی زمین در حاشیه آب و یا در نیزارها بنا می‌کند. معمولاً پنج تا هفت و به ندرت چهار تا دوازده تخم صاف، تا حدی صیقلی، سفید و اغلب با ته رنگ خاکستری مایل به آبی یا سبز مایل به آبی و به ابعاد 2/74 × 115 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 34 تا 38 روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، توانمند و برای تغذیه مستقل هستند، یک تا دو روز پس از خروج از تخم در آشیانه مانده و سپس آن را ترک و والدین را تعقیب می‌کنند و در حدود چهار ماهگی مستقل می‌شوند.

پراکنش و فراوانی

معمولاً در تالاب‌های سواحل جنوبی دریای خزر زمستان‌گذرانی می‌کند. تعداد پرندگان زمستان‌گذران از سالی به سال دیگر با توجه به سختی شرایط آب و هوایی در زمستان متفاوت است. بنابر گزارش‌ها، تا چند دهه قبل در کشور جوجه‌آوری می‌کرد، اما اخیراً اطلاعی از جوجه‌آوری آن در دسترس نیست.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.


مشاهدات اعضا:


نام: قوی گنگ
عکاس: فرزانه مالمیر
محل مشاهده: آشوراده
تاریخ: 1396/11/13
نام: قوی گنگ
عکاس: فرشید صمیمی
محل مشاهده: سرخرود
تاریخ: 1396/11/12
نام: قوی گنگ
عکاس: فرشید صمیمی
محل مشاهده: میانکاله
تاریخ: 1396/11/13
نام: قوی گنگ
عکاس: فرشید صمیمی
محل مشاهده: آشوراده
تاریخ: 1396/11/13
نام: قوی گنگ
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: سرخرود، مازندران
تاریخ: 1395/09/11
نام: قوی گنگ
عکاس: میترا دانشور
محل مشاهده: تالاب صالحیه
تاریخ: 1399/11/09
نام: قوی گنگ
عکاس: علیرضا کیانی نژاد
محل مشاهده: تالاب صالحیه
تاریخ: 1399/11/03
نام: قوی گنگ
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: سرخرود، مازندران
تاریخ: 1400/10/10

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد