باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران آبچلیک پاسرخ خالدار

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: آبچلیک پاسرخ خالدار
نام انگلیسی: Spotted Redshank
نام علمی: Tringa erythropus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 29 تا 31 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 61 تا 67 سانتی‌متر

 

ویژگی های شناسایی:

تابستان‌ها به واسطه بدن دودی مایل به سیاه به آسانی از سایر آبچلیک‌ها متمایز می‌شود. در پوشش زمستانه به «آبچلیک پاسرخ» شباهت دارد اما به خاطر پاهای بلندتر و منقار درازتر از آن قابل تشخیص است. نر و ماده دارای تغییرات فصلی هستند، در دوره جوجه‌آوری اندکی متفاوت اما در پوشش زمستانه هم‌شکل (ماده اندکی بزرگ‌تر) هستند. پرنده نر بالغ در دوره جوجه‌آوری دودی مایل به سیاه همراه با خال‌های ریز و سفید در روتنه و پوش‌پرهای بال‌ها دیده می‌شود. قسمت عقبی روتنه و دمگاه، لکه سفید و مثلثی‌شکل بزرگی دارد و دم دارای خطوط عرضی سیاه و سفید است که در پرواز به خوبی نمایان می‌شوند. زیرتنه سفید، منقار سیاه با قاعده قرمز و پاها سیاه مایل به قرمز هستند. پرنده ماده بالغ در این دوره شباهت زیادی به نر دارد، اما به واسطه رگه‌رگه سفید فراوان در پهلوها، شکم و پوش‌پرهای زیر دم قابل تشخیص است. پرنده بالغ در خارج از این دوره با روتنه خاکستری رنگ‌پریده، زیرتنه سفید، نوار ابرویی خاکستری مایل به سفید و پاهای قرمز قابل تشخیص است. پرنده نابالغ نسبت به بالغ‌ها در پوشش زمستانه تیره‌تر است و با روتنه، سر و سینه قهوه‌ای‌تر همراه با خط‌وخال‌های سفید و زیرتنه راه‌راه تفکیک می‌شود.

 عکس از پرستو هدایت زاده

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

خورها، مناطق ساحلی شنی و گلی و تالاب‌های نمکی، همچنین آبگیرها، شوره‌زارها، پیکره‌های آبی لب‌شور، دشت‌های سیلابی کم‌عمق، مصب‌های گلی، دریاچه‌ها و تالاب‌های آب شیرین و شالیزارها را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند.

عادات رفتاری و زیستی:

گاهی دسته‌های بزرگی تشکیل می‌دهند. به سرعت و با چابکی به پرواز درمی‌آید، پروازی سریع و مستقیم با بال‌زدن‌های نرم و بال‌بازروی دارد و در این هنگام پاهای بلندش از حد دم تجاوز می‌کند. با دویدن و توقف‌های پیاپی در بسترهای گلی و لجنی و یا فرو بردن سر و گردن درون آب به جستجو و تغذیه از مواد جانوری می‌پردازد.

پراکنش و فراوانی

زمستان‌گذران معمول و مهاجر عبوری نواحی جنوبی دریای خزر، سواحل خلیج فارس، حوضه سیستان و حوضه دریاچه ارومیه، همچنین استان‌های خوزستان و فارس است. گاهی نیز در زمان مهاجرت در سایر تالاب‌های عمده کشور دیده می‌شود.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد