باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک گلو سفید کوچک (نقابدار معمولی)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک گلو سفید کوچک (نقابدار معمولی)
نام انگلیسی: Lesser Whitethroat
نام علمی: Sylvia curruca

سسک گلو سفید کوچک

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن  12 تا 13 سانتی متر

گستردگی بالها :  16 تا 20 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سسک گلو سفید کوچک سسکی با جثه کوچک از خانواده سسک‌های بیشه با دم کوتاه است که  به طور کلی ظاهری تپل به این پرنده می‌دهد. این پرنده تا حدی شبیه به سسک گلو سفید معمولی است که به واسطه بال‌های یکدست خاکستری و نبود لکه نخودی یا خرمایی روی بال‌ها از آن متمایز می‌شود.پرنده نر و ماده در این گونه همشکل هستند و با تغییر فصل تفاوتی در ظاهر آن‌ها نمایان نمی‌شود. پرنده بالغ سر خاکستری دارد و در فاصله چشم‌ها تا منقار و گوشپرهاقهوه‌ای مایل به سیاه است که شبیه به ماسک تیره نامشخصی به نظر می‌رسد. چشم‌های آن قهوه‌ای خاکستری و حلقه دور آن‌ها مایل به سفید هستند. روتنه قهوه‌ای مات، بال‌ها خاکستری قهوه‌ای تیره، پشت گردن، دمگاه و پوشپرهای روی دم خاکستری هستند. دارای دم خاکستری قهره‌ای تیره است که حاشیه پرهای کناری آن سفید است.گلو سفید، دو طرف سینه و پهلوها نخودی تر و زیر سینه آن سفید چرک است. پاهای آن نیز آبی خاکستری هستند. پرنده نابالغ شبیه به بالغ است اما تارک سر آن یکدست خاکستری و روتنه با ته رنگ خاکستری قهوه‌ای دیده می‌شود. نقاب صورت نیز چنان مشخص نیست.ی ‌ای

 

رژیم غذایی:

رژیم غذایی این سسک  در بهار و تابستان عمدتاً از حشرات است  و در پاییز برای تقویت قوا و به دست آوردن نیروی لازم برای مهاجرت از میوه گیاهان و انواع توت‌ها تغذیه می‌کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه:  بوته‌زارها با بوته‌ها  درختان کوتاه، فضاهای باز میان جنگل‌های پهن‌برگ پرچین‌ها باغ‌ها و علفزارهای نواحی بیابانی و نیمه بیابانی زیستگاه مناسبی برای این گونه از سسک‌ها می‌باشد.

عادات رفتاری و زیستی: 

در خارج از دوره زادآوری تا حدی اجتماعی است. پرواز این پرنده به طور معمول آرام، بی شتاب و تا حدی بی‌ثبات است اما هنگام احساس خطر به طور مستقیم در فواصل کوتاه بین پوشش گیاهی کم ارتفاعو در فواصل طولانی‌تر بین درختان جابه‌جا می‌شود.

زادآوری و تولید مثل: 

از اردیبهشت ماه با تشکیل قلمرو، جوجه‌آوری در سسک گلو سفید کوچک آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را در حاشیه درختزارها، بیشه‌زارها، مناطق پاکتراشی شده در جنگل‌ها، پارک‌ها درون بوته‌ها یا روی سوزنی برگان کوتاه می‌سازد؛ لانه این گونه به شکل کاسه‌ای به نسبت عمیق و سست از علوفه و برگ‌های خشک، ساقه‌های نازک است که داخل آن را با علوفه نرم و مو می‌پوشاند. تک همسر است و معمولاً بین 4 تا 6  تخم و به ندرت 3 تا 7 تخم می‌گذارد؛ بین 10 تا 14 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

سسک گلو سفید کوچک به طور کلی در اکثر مناطق ایران مهاجر عبوری بهار و پاییزه است. در درختزارهای باز کوه‌های کلیبر در آذربایجان شرقی و قسمتی از شمال اردبیل نیز تابستان‌گذرانی می‌کند. زیرگونه‌های مختلفی از این گونه در سراسر ایران در فصول مختلف قابل مشاهده می‌باشد.


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد