باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

از هر پنج گونه پرنده در اروپا،‌ یک گونه در مسیر انقراض قرار دارد

ترجمه میترا دانشور

به گفتهٔ آنا استانِوا، رئیس موقت حفاظت در بردلایف اروپا و آسیای مرکزی، بعد از آخرین گزارش «فهرست سرخ» اروپا، مشخص شد که از هر 5 گونه پرنده در این قاره، یک گونه در خطر انقراض قرار دارد.

پرندگانی که سنگ‌بنای اکوسیستم‌های اروپا بوده‌اند، از جمله بادخورک معمولی، پاشلک معمولی و کلاغ سیاه، در میان گونه‌هایی هستند که دارند از بین می‌روند، در حالی که باقرقره دم دراز، بلدرچین بوته‌ای و زردپره گونه سفید همگی در این منطقه منقرض شده‌اند. گونه‌ای از نظر منطقه‌ای منقرض‌شده محسوب می‌شود که حداقل 5 سال در اروپا دیده نشده باشد.

زردپره گونه سفید

زردپره گونه سفید - عکس از میترا دانشور


تحلیل بردلایف که براساس مشاهدات 544 گونه پرندهٔ بومی است، حکایت از این دارد که جمعیت 30 درصد از گونه‌های ارزیابی‌شده رو به کاهش است. این روند براساس مشاهدات هزاران متخصص و داوطلبی به دست آمده که در 54 کشور و ناحیه مشغول به کارند.


با این حال، تمام اخبار منفی نیست. بهبود وضعیت بوتیمار، سهره آزور و دال معمولی نشان می‌دهد اقدام هدفمند بر روی بازیابی گونه‌ها کارساز است. تعدادی از پرندگان شکاری مثل کورکور حنایی به لطف ممنوعیت آفت‌کش‌هایی مثل ددت و حفاظت قانونی در برابر آزار و اذیت، وضع بهتری پیدا کرده‌اند.


فهرست اخیر به اثرگذاری بر روی اقدامات حفاظتی میدانی و سیاست‌های محیط زیستی ملی و بین‌المللی کمک می‌کند و با پیشنهاداتی همراه است: ایجاد شبکه‌ای بزرگ‌تر و با مدیریت بهتر برای مناطق حفاظت‌شده، همراستا با هدف سازمان ملل برای حفاظت از 30 درصد از خشکی تا سال 2030، به علاوهٔ مناطق حساسی که تحت حفاظت سختگیرانه و شدید قرار بگیرند، مثل مناطق حفاظت‌شدهٔ دریایی با «ممنوعیت صید و استخراج» و جنگل‌هایی که «چوب‌بری» در آنها ممنوع است.


منبع:

گاردین


تاریخ ارسال: 1400/08/05
نظرات شما:
مطالب مرتبط:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد