باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک نیزار پر صدا (تالابی)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک نیزار پر صدا (تالابی)
نام انگلیسی: Clamorous Reed Warbler
نام علمی: Acrocephalus stentoreus

سسک نیزار پر صدا (تالابی)

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن: 16 تا 18 سانتی متر

گستردگی بالها:  21 تا 24 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سسک نیزار پرصدا سسکی با جثه بزرگ از خانواده سسک‌های نیزار است و تا حد زیادی به سسک نیزار بزرگ شبیه است ولی نسبت به آن زیتونی‌تر، لاغرتر و کشیده‌تر به نظر می‌رسد همچنین بال‌های گرد تر و کوتاهتر، منقار نازکتر و بلندتر و همچنین دم بلندتری دارد. پرنده بالغ نوار ابرویی سفید نخودی کوتاه و باریکی دارد که فقط تا قبل از چشم‌ها امتداد دارد. همچنین نوار چشمی سیاه و تقریباً نامشخصی در فاصله منقار تا چشمها دیده می‌شود. از دیگر کلیدهای تمایز این دو گونه طول شاهپرهاست که در سسک نیزار پر صدا کوتاه تر است و عموماً 6 شاهپر نمایان است اما در سسک نیزار بزرگ 8 تا 9 شاهپر نمایان می گردد.

تارک سر، پشت گردن و روتنه زیتونی قهوه‌ای دارد و دمگاه آن اندکی خرمایی‌تر است. چانه و گلو سفید کرم، سینه و پهلوها نخودی مایل به خاکستری و مابقی زیرتنه نخودی دیده می‌شود.همانگونه که گفته شد پرنده نر و بالغ همشکل هستند و با تغییر فصل تغییری در ظاهر آن‌ها ایجاد نمی‌شود. پرنده نابالغ نیز در این گونه شبیه به بالغ‌هاست.

سسک پرصدا - Clamorous Reed Warbler

          عکس از آقای علی حاجی آبادی

رژیم غذایی:

رژیم غذایی این سسک را بیشتر حشرات تشکیل می‌دهد؛ همچنین سنجاقک‌ها و سایر بی‌مهره‌ها نیز جز رژیم غذایی این سسک هستند و اغلب آن‌ها را از سطح آب شکار می‌کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه: کناره‌های تالاب‌ها و برکه‌ها با پوشش گیاهی ریشه در آب و نیزارهای انبوه زیستگاه مناسبی برای سسک‌های نیزار پرصدا می‌باشد. گاهی در جنگل‌های حرا  و همچنین حاشیه کانال‌های آب‌رسانی دیده می‌شوند.

عادات رفتاری و زیستی: 

سسک نیزار پرصدا پرنده‌ای منزوی است در خارج از دوره زادآوری اغلب به تنهایی دیده می‌شود. رفتار و پروازش شبیه به سسک نیزار بزرگ است اما حرکات دم در این سسک بیشتر و واضح‌تر است.

زادآوری و تولید مثل: 

از فروردین ماه با تشکیل قلمرو، جوجه‌آوری در سسک نیزار پرصدا آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را در نیزارهای حاشیه تالاب‌ها و گاهی اراضی کشاورزی نزدیک به آب می‌سازد؛ کلونی این گونه به شکل کاسه یا استوانه‌ای از برگ‌ها، ساقه‌های علفی گیاهان، گل‌آذین نی‌هاو تارهای عنکبوت است که به چند ساقه عمودی نی متصل می‌شود و داخل آن را با الیاف نرم گیاهی، پشم و پر می‌پوشاند. تک همسر و چند همسر (یک نر با دو ماده) است و معمولاً 4 و به ندرت بین 3 تا 6 تخم می‌گذارد؛ بین 13 تا 14 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

سسک نیزار پر صدا

          عکس از آقای سید حامد موسوی

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

سسک نیزار پر صدا در نیزارها و دیگر زیستگاه‌های مرطوب در شرق و جنوب کشور از قصر شیرین در کرمانشاه، تالاب‌های مناطق مرکزی استان فارس، سواحل خلیج فارس، استان سیستان و بلوچستان و همچنین شمال خراسان تابستان‌گذرانی می‌کند.تعداد زیادی از این گونه نیز نواحی جنوبی استان خوزستان (به ویژه هور شادگان)، استان فارس (اغلب در دریاچه مهارلو و پریشان) و در جنگل‌های مانگرو در امتداد سواحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان زمستان‌گذرانی می‌کنند.


 

ویدئویی در مورد این سسک را اینجا ببینید. 


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد