باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران اسکوآی قطبی (کاکایی اقیانوسی)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: اسکوآی قطبی (کاکایی اقیانوسی)
نام انگلیسی: Parasitic Jaeger
نام علمی: Stercorarius parasiticus


صدا:

آواز:

نام‌های دیگر

دلیل نامگذاری

اسم علمی آن مشتق از کلمه پارازیت به معنی انگل و اشاره به زندگی انگلی آنها دارد و همچنین به عنوان اسکوای انگلی (Parasitic Jaeger) نیز شناخته می شوند. کلمه اسکوا  skua از نام جزیره Skúvoy یکی از جزایر مجموعه فارو در شمال انگلستان و جنوب‌غربی ایسلند گرفته شده، جایی که تجمع زیادی از اسکواها ازجمله قطبی حضور دارند.

ویژگی های ظاهری

طول بدن: 46 سانتی متر

گستردگی بالها: 118 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

اسکوای قطبی 45سانتیمتر طول بدن، از لحاظ اندازه و جثه کوچک تر از اسکواهای دیگر است و به وسیله شاهپرهای میانی دمش که دراز و نوک تیز است، مشخص می‌شود. منقاری قوی و قلاب شکل دارند و سطح پشتی آنها قهوه ای پر رنگ است، سطح شکمی سفید و معمولا یک نوار سینه ای تیره رنگ دارد.

 

اسکوای قطبی- کاکایی اقیانوسی

عکس از بشیر شریف‌نیا

ویژگی های زیستی

زیستگاه:

از خانواده کم جمعیت اسکواها که با نام لاتین Stercorariidae می‌شناسیم، چهار گونه در مرزهای جغرافیایی ایران تاکنون مشاهده شده است که اسکوای قطبی یکی از گونه‌های به نسبت پرمشاهده در ایران بوده است. به طور کلی اسکواها پرندگانی دریازی هستند با جثه‌ای بزرگ که شبیه شکاری‌ها، با پرو بال تیره رنگ و بالهای باریک و زاویه‌دار، در پرنده‌های بالغ شاهپرهای وسطی دم معمولا دراز است. معمولا روی سطح آب به استراحت می‌پردازند. نر و ماده آنها همشکل است و روی زمین آشیانه می‌سازند. از ماهی، جوجه سایر پرندگان، جوندگان و بی مهرگان دریایی تغذیه می‌کنند.

عادات رفتاری و زیستی:

از لحاظ رفتارتغذیه‌ای، انگل پرندگان دریایی دیگر است. بدین ترتیب که آنها را آنقدر دنبال می‌کند تا طعمه‌ای را که گرفته‌اند رها سازند. پرواز عادی آن زیبا و مداوم است، ولی درمواردی مانند شاهین‌ها پروازهایی بسیار سریع و تهاجمی دارند. اسکوای قطبی علیرغم اینکه دایره ترس کمی نسبت به انسان نشان می دهد ولی به ندرت به ساحل نزدیک می شود. از ماهی، جوجه سایر پرندگان، جوندگان و بی مهرگان دریایی تغذیه می‌کنند

پراکنش و فراوانی 

در دریا و ساحل دیده می شوند و زمستانها در سواحل جنوبی ایران به نسبت فراوانند و به صورت مهاجر عبوری به تعداد کم در دریای کاسپین هم دیده می شوند. اردیبهشت ماه زمان مناسبی برای رکورد این پرنده زیبا در سواحل جنوبی دریای کاسپین بخصوص در دلتای رودخانه های بزرگ است.

 


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد