باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران مگس ‌گیر سینه ‌سرخ

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: مگس ‌گیر سینه ‌سرخ
نام انگلیسی: Red-breasted Flycatcher
نام علمی: Ficedula parva

مگس‌گیر سینه سرخ

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن:   11 تا 12 سانتی متر

گستردگی بالها : 5/18 تا 21 سانتی متر

ویژگی های شناسایی: مگس‌گیر  سینه سرخ، مگس گیری با جثه کوچک از خانواده مگس‌گیرهاست. به طور کلی با رنگ‌های خاکستری، سفید، قهوه‌ای و نارنجی و سری گرد، منقار کوچک و دم بلند با لکه‌های سفید در قاعده آن دیده می‌شود. تا حدی شبیه به سینه سرخ به نظر می‌رسد اما به واسطه سر خاکستری، لکه‌های سفید روی دم و پاهای کوتاه از آن قابل تفکیک است.پرنده نر بالغ در دوره جوجه‌آوری سر و صورت خاکستری دارد که تا دو طرف گردن امتداد می‌یابد. روتنه قهوه‌ای و بالها قهوه‌ای تیره هستند. پرهای مرکزی دم نیز قهوه‌ای تیره است، لکه‌های سفید مشخصی در دو طرف قاعده دم دارد و نوک پرهای آن سیاه است. چانه، گلو و بخش بالایی سینه به رنگ نارنجی روشن و بقیه زیرتنه سفید کرم است که در پهلوها نخودی‌تر می‌شود.حلقه دور چشم سفید، منقار تیره و قاعده نیم‌نوک پایین زرد شاخی و پاهای سیاه دارد.پرنده ماده و نرهای دوساله سر، گردن و روتنه خاکستری قهوه‌ای و زیرتنه سفید کرم دارند که در سینه و پهلوها ته رنگ نخودی دارد. پرنده نابالغ خال‌های خرمایی نخودی زیادی در روتنه دارد. همچنین زیرتنه دارای رنگ زرد نخودی همراه با خال‌ها و لکه‌های تیره فراوان است. همانگونه که گفته شد نر و ماده این گونه متفاوت و با تغییر فصل تغییرات کمی در ظاهر آن‌ها ایجاد می‌شود.

مگس گیر سینه سرخ - Red-breasted Flycatcher

رژیم غذایی:

رژیم غذایی این مگس‌گیر را همانند دیگر مگس‌گیرهای این خانواده، حشرات  و سایر بی‌مهره‌ها تشکیل می‌دهند و اغلب حشرات در حال پرواز را شکار می‌کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه:  درختان پهن‌برگ و اغلب مجاور آب، حاشیه جنگل‌ها و فضاهای باز  درون آن و باغ‌های میوه زیستگاه مناسبی برای این گونه از مگس‌گیرها می‌باشد.

عادات رفتاری و زیستی: 

مگس‌گیر سینه سرخ در خارج از دوره جوجه‌آوری اغلب به تنهایی دیده می‌شود. پرواز این مگس‌گیر چابک و با بال‌زدن‌های سریع همراه است.

زادآوری و تولید مثل: 

از اواسط اردیبهشت ماه با تشکیل قلمرو، جوجه‌آوری در مگس‌گیر نیم طوق آغاز می‌شود. در زمان زادآوری درختزارهای پهن برگ در مناطق جنگلی مکان مناسبی برای آشیانه سازی مگس‌گیر سینه سرخ است. این گونه لانه خود را در حفره‌های داخل تنه درختان یا شکاف دیوارها می‌سازد و بیرونش را با گلسنگ‌ها سرشاخه‌ها و درونش را با مو می‌پوشاند.تک همسر است و معمولاً بین 5 تا 6 و به ندرت 4 تا 7 تخم می‌گذارد؛ بین 12 تا 13 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

مگس‌گیر سینه سرخ مهاجر عبوری بهاره و پاییزه در شمال و شرق ایران است. این گونه در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور و نواحی شمالی خراسان تابستان گذرانی می‌کند.سه گزارش نیز از حضور این پرنده در جنوب غرب و سواحل جنوبی‌تر خلیج فارس در دست است.


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


نام: مگس ‌گیر سینه ‌سرخ
عکاس: صالح نوریان
محل مشاهده: شیرگاه
تاریخ: 1402/07/13
نام: مگس ‌گیر سینه ‌سرخ
عکاس: صالح نوریان
محل مشاهده: شیرگاه
تاریخ: 1402/07/13
نام: مگس ‌گیر سینه ‌سرخ
عکاس: صالح نوریان
محل مشاهده: شیرگاه
تاریخ: 1402/07/13
نام: مگس ‌گیر سینه ‌سرخ
عکاس: وحید اشرفی
محل مشاهده: حصار
تاریخ: 1401/03/10

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد