باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان
آلبوم شماره 3091
عکاس: رامین محمدی زره ناسی
تاریخ مشاهده: 1395/05/23
محل مشاهده: جنگل جوارم
توضیحات:
مشخصات جنگل جوارم: پارک جنگلی جوارم با مساحتی بالغ بر 365 هکتار یکی از مناطق نمونه گردشگری است که در مسیر جاده تهران ـ فیروزکوه، جایی میان شهر زیرآب و شهر شیرگاه قرار دارد. به طور دقیق تر در فاصله حدود 6 کیلومتری شمال تا شمال غربی شهر زیراب و 11 کیلومتری جنوب شهر شیرگاه و در ضلع شرقی جاده آسفالته فیروزکوه قرار دارد.
پارک‌ جنگلی جوارم که به خاطر پوشش زیبای گیاهی دارای استعدادهای گردشگری است دارای سفره خانه سنتی، سرویس بهداشتی،‌ آلاچیق و سکوهای اسکان و محوطه بازی کودکان، ساختمان نگهبانی، جاده آسفالت و شن ریزی مناسب و سه محوطه پیک نیک، نمازخانه و فروشگاه است که این امکانات این پارک جنگلی را آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران کرده است. همچنین باید اشاره کرد که با نصب دکل تقویت آنتن تلفن همراه اکثر این منطقه آنتن دهی خوبی دارد.
از جمله گونه‌های جانوری رایج در این جنگل‌ها می توان به گراز، شغال، شوکا، خرگوش، گرگ، جوجه تیغی (تشی)، قرقاول، ابیا، قمری، فاخته و… اشاره کرد. که البته شکار حیوانات و پرندگان داخل عرصه ممنوع می باشد.

از جمله گونه‌های گیاهی رایج در جنگل‌های جوارم می توان به ممرز، انجیلی، راش، کلهو، افرا، توسکا، گردو، کرات، شب، خسب، بلوط، لرگ، شیردار، توت آزاد، انجیر و نمدار و…است همچنین چشمه‌های متعدد، مناظر چشم نواز و بکر از جمله ویژگی‌های بارز جنگل جوارم هستند.
در حال حاضر جنگل جوارم از آب آشامیدنی برخوردار بوده و این امر به همراه فضای بسیار زیبای آن با ده ها جاذبه طبیعی و جاده و راه اهن زیبای سراسری عوامل بیتوته گردشگران زیادی را بویژه در فصل تابستان فراهم آورده است.
توضیحات تکمیلی برای دسترسی به پارک جنگلی جوارم سوادکوه :
به عبارتی دیگر پس از عبور از زیرآب،‌ 6 کیلومتر که به سمت شیرگاه بروید،‌ در سمت راست جاده به مسیر فرعی برخورد می‌کنید که به سمت پارک جنگلی جوارم می‌رود که این جاده به صورت کامل آسفالته است.
آدرس: سوادکوه، بین شیرگاه و زیراب. منبع: seeiran.ir
پرنده رکورد شده: مگس گیر سینه سرخ
مشخصات:اندازه مگس گیر سینه سرخ 11.5 سانتی‌متر ؛ جز کوچکترین مگس‌گیرها به شمار می رود که فقط نر آن در تمام فصول گلوی نارنجی روشن دارد و سرش خاکستری رنگ است . سطح پشتی این پرنده قهوه‌ای مایل به خاکستری و سطح شکمی آن نخودی کمرنگ می باشد و لکه‌های سفید طرفین دم تقریبا سیاهش تشخیص فوری آن را میسر می سازد . در حالت نشسته اغلب دم خود را رو به بالا نگه می دارد و بال‌هایش حالت افتاده دارد . در فصل زاد و ولد اغلب گوشه‌گیر است و فقط گاه‌گاهی در هوا یا روی زمین حشرات را دنبال می کند و در این حالت طرح سیاه و سفید دمش مشخص است . بیشتر اوقات به سبک سسک‌ها در بین شاخه‌های بالای درخت به تغذیه می پردازد .

پرنده نر ، بیننده را به یاد سینه سرخ می اندازد ، جز اینکه روی دمش سفیدی دارد و رنگ صورتش خاکستری است. گلو قرمز نارنجی، که گاهی تا بالای سینه امتداد دارد و دو طرف سر و گردن خاکستری است.از نظر اندازه نیز از سینه سرخ کوچک‌تر می باشد پرنده ماده و پرنده نر دو ساله با گلو و سینه نخودی، روی تنه خاکستری مایل به قهوه ای و زیر تنه سفید دیده می شود.
برای بدست آورد غذا، در حالتی که دمش را اندکی راست نگاه داشته، به اطراف پرواز می کند.
معمولا جنگل‌های برگ‌ریز همراه با سوزنی برگ ها و جنگل های سایه دار زندگی می کند، ضمن مهاجرت همچنین در کشتزارها دیده می شود . به صورت عبوری در هرجایی که درخت وجود دارد دیده می شود و در سوراخ درختان و شکاف سنگها یا شکاف تنه درختان آشیانه می سازد.
عادات لانه سازی آن مانند مگس‌گیر ابلق ولی گاهی لانه‌های باز روی تنه درخت می سازد .منبع: www.iranbirds.com
شرح داستان: در مرداد 1397 به همراه همسر و کودکانم برای تعطیلات تابستان به سمت شمال کشور و استان مازندران حرکت کرده بودیم. برای استراحت به این پارک جنگلی رفتیم و من برای اولین بار سعی کردم یک عکاسی و رکورد خوب از پرنده گان داشته باشم. تقریبا تازه کار بودم و 8 ماه بود که با این رشته زیبا (پرنده نگری) آشنا شده بودم، برای بسیار جالب بود که توانستم از این زیبا رو چنین عکسی بگیرم زیرا تا این لحظه (پاییز 1397) دیگر موفق به ثبت چنین رکورد جالبی نشدم. البته از جنس ماده این گونه رکورد و عکس دارم ، ولی از جنس نر نتوانستم عکس بهتری داشته باشم!. شاد و پیروز باشید. رامین محمدی 5 آبان 1397.

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد