باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک خوش ‌صدا (ساوی)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک خوش ‌صدا (ساوی)
نام انگلیسی: Savi's Warbler
نام علمی: Locustella luscinioides

ویژگی‌های ظاهری


طول بدن: 5/13 تا 15 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 18 تا 21 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

سسکی با جثه نسبتاً متوسط و به رنگ زیتونی خاکستری یا خاکستری قهوه‌ای با دم نسبتاً بلند، پهن و در انتها گرد است. تا حدی شبیه به «سسک رودخانه‌ای» است، اما به واسطه فقدان رگه‌رگه خاکستری در چانه، گلو و سینه و همچنین فقدان لکه‌های روشن در زیر پرهای دم از آن متمایز می‌شود. همچنین طول بال در این پرنده کمتر از 72 میلی‌متر است ولی در سسک رودخانه‌ای اغلب بیش از این مقدار است. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ تارک سر، روتنه، بال‌ها و دم یکدست زیتونی خاکستری یا خاکستری قهوه‌ای است. نوار ابرویی کوتاه و نخودی کم‌رنگ است و گوش‌پرها لکه‌لکه خاکستری و نخودی دارند. همانند سسک رودخانه‌ای شاه‌پر اولیه شماره یک از بقیه شاه‌پرهای پرواز بزرگ‌تر است (برخلاف سایر اعضای این جنس). دم پهن و پرهای آن به تدریج از وسط به کناره‌ها کوتاه‌تر می‌شوند. زیرتنه نخودی قهوه‌ای است که در دو طرف گلو، سینه و پهلوها تا پوش‌پرهای زیر دم قهوه‌ای مایل به خرمایی دیده می‌شود. پرنده نابالغ شباهت بسیار زیادی به بالغ‌ها دارد و فقط زمانی که در کنار بالغ‌ها باشد به واسطه روتنه خرمایی‌تر و سینه و پهلوهای قهوه‌ای‌تر قابل تشخیص است.

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

در پوشش گیاهی متراکم به ویژه نیزارهای حاشیه پیکره‌های آبی کم‌عمق و گاهی اراضی مرطوب همراه با پوشش گیاهی کوتاه به سر می‌برد و از آب‌های عمیق دوری می‌کند.

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای منزوی و قلمروطلب است. پروازی به نسبت سریع و در ارتفاع پایین با بال‌زدن‌های سریع دارد. از بندپایان و لاروشان و همچنین حلزون‌ها تغذیه می‌کند و آن‌ها را از روی زمین، بین پوشش‌های گیاهی انبوه و کم‌ارتفاع یا سطح آب صید می‌کند.

پراکنش و فراوانی

مهاجر عبوری نسبتاً معمول بهاره و پاییزه نواحی جنوبی دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز در اطراف تهران است. همچنین گزارش‌هایی از حضورش در زمان مهاجرت بهاره در اهواز استان خوزستان و جزیره خارکوی استان بوشهر در دست است.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.

 



مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد