باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک تالابی زیتونی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک تالابی زیتونی
نام انگلیسی: Marsh Warbler
نام علمی: Acrocephalus palustris

 

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن: 13 تا 15 سانتی متر

گستردگی بالها:  18 تا 21 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سسک تالابی زیتونی سسکی با جثه متوسط از گروه سسک‌های بدون خط و طرح در بدن از خانواده سسک‌های نیزار است بسیار شبیه به سسک تالابی معمولی، سسک شالیزار و سسک تالابی خاوری است اما به واسطه جثه خپل‌تر، روتنه و دمگاه بیشتر زیتونی و کمتر خرمایی، چانه و گلوی سفیدتر، پاهای صورتی گوشتی و ابروی کوتاه کمرنگ از سسک تالابی معمولی و سسک شالیزار و به دلیل جثه بزرگ تر، بال‌های بلندتر، منقار کوتاه‌تر و پاهای صورتی مایل به زرد از سسک تالابی خاوری تفکیک می‌شود. پرنده بالغ نوار ابرویی و حلقه چشمی کمرنگ، تارک سر و روتنه قهوه‌ای خاکستری با سایه‌ ای  از رنگ زیتونی، شاهپرهای اولیه تیره و دمگاه زرد مایل به قهوه‌ای است. گلو سفید، سینه و پهلوها سبز زیتونی و مابقی زیرتنه سفید چرک مایل به زرد است. پرنده نابالغ دارای روتنه قهوه‌ای تر و دمگاه حنایی مایل به زرد می‌باشد و شباهت زیادی به نابالغ سسک تالابی معمولی دارد.پرنده نر و ماده در این گونه همشکل هستند و با تغییر فصل تغییری در ظاهر آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

سسک تالابی زیتونی، تالاب گندمان، سبزکوه- عکس از امیر مدیری

ویژگی های زیستی

زیستگاه:  پوشش گیاهی انبوه درون یا کنار رودخانه‌ها، جنگل‌های حاشیه آبراهه‌ها همراه با بوته‌ها، بیشه‌ها و کشتزارهای نزدیک به آب زیستگاه مناسبی برای سسک‌های تالابی زیتونی می‌باشد.

عادات رفتاری و زیستی: 

سسک تالابی زیتونی به طور کلی پرنده‌ای منزوی است تنهایی در بین ساقه‌های نی کنار آب و بوته‌زارها دیده می‌شود. پرواز این پرنده با بال زدن‌های سریع همراه است. رژیم غذایی این سسک را بیشتر حشرات، عنکبوت‌ها و حلزون‌ها تشکیل می‌دهد. در اواخر تابستان و پاییز به ندرت از میوه‌های سته نیز تغذیه می‌کند.

زادآوری و تولید مثل: 

از اردیبهشت با تشکیل قلمرو در بوته‌زارها به ویژه گزنه‌زارها و بیشه‌زارهای مرطوب، جوجه‌آوری در سسک تالابی زیتونی آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را در بین ساقه‌های عمودی نی و گیاهان ریشه در آب می‌سازد؛ لانه این گونه به شکل کاسه یا استوانه‌ای از علوفه، برگ‌ها و ساقه‌های و سایر الیاف نرم گیاهان اطراف است و داخل آن را با الیاف نرم گیاهی می‌پوشاند. تک همسر است و معمولاً بین 4 تا 5 و گاهی 3 تا 7 تخم می‌گذارد؛ 12 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

پراکنش و فراوانی 

سسک تالابی زیتونی در نواحی شمالی آذربایجان به ویژه کوهستان‌های کلیبر به صورت کمیاب تابستان‌گذرانی می‌کند. احتمالاً در زمان مهاجرت در شمال و غرب کشور یافت می‌شود اما به دلیل شباهتش به سسک تالابی معمولی حضورش به دقت ثبت نشده است.  


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد