باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران جغد انبار

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: جغد انبار
نام انگلیسی: Western Barn Owl
نام علمی: Tyto alba

 

صدا:

آواز:  

نام های دیگر

جغد انبار- Western Barn Owl

جغد انبار، گلوگاه- عکس از حامد موسوی

ویژگی های ظاهری

طول بدن:  33 تا 39 سانتی متر

گستردگی بالها:  85 تا 93 سانتی متر

ویژگی‌های شناسایی:

از جغد‌های متوسط جثه است با صورتی قلبی شکل، اندامی باریک و بال‌هایی بلند دارد. پاها دراز، زیرتنه سفید و نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی‌اند. پرنده بالغ روتنه و پوشپرهای روی بال‌هایش نخودی طلایی همراه با خال‌های ریز خاکستری است. زیرتنه و پوشپرهای زیر بال‌ها سفید نقره‌ای و در دو طرف سینه  پهلوها به رنگ نخودی خرمایی سایه‌وار دیده می‌شود که در ماده‌ها مشهودتر است.  شاهپرهای پرواز و دم، نخودی طلایی کمرنگ و دارای نوارهای عرضی خاکستری است. چشم‌های سیاهش در صورت سفید و قلبی شکلش بسیار نمایان است. پاها از پرهای سفید و انگشتانش هم از پرهای بسیار ریز سفید پوشیده شده است. پرنده نابالغ تا زمانی که در لانه می‌ماند سفید رنگ و کرکی است و زمانی که شبیه به بالغ‌ها شد از لانه خارج می‌شود.

western barn owl

جغد انبار- عکس از علی مهدوی

ویژگی های زیستی

زیستگاه: 

خرابه‌ها، غارها، روستاها با مزارع وسیع، کشتزارهای با درختان کوتاه، سواحل دارای درخت، درختزارهای باز، نخلستان‌ها و مناطقی که امکان شکار با پرواز در ارتفاع کم را فراهم آورد.

عادات رفتاری و زیستی:

شکارچی قهار، پرنده‌ای منزوی، شبگرد و مخفی‌کار است. بیشتر تک همسر و گاهی یک نر با دو همسر زندگی می‌کند. گاهی هم به صورت کلونی‌‌های کوچک متشکل از چند جفت جوجه‌آوری می‌کند. معمولاً لانه نمی‌سازد و بیشتر در شکاف و حفره درختان، ساختمان‌ها، صخره‌ها و بیرون زدگی سنگ‌ها، شاخ و برگ متراکم درختان نخل و گاهی در حفره‌های دیواره چاه‌ها آشیانه می‌سازد. معمولا از پستانداران و پرندگان کوچک و به تعداد کمتر از قورباغه‌ها و وزغ‌ها و حتی حشرات تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواسط فروردین و به ندرت از اواسط بهمن و با تشکیل قلمرو آغاز می‌شود. معمولاً بین چهار تا هفت و گاهی دو تا یازده تخم می‌گذارند تخم‌ها نیمه بیضی بلند تا بیضی، صاف، به رنگ سفید و به ابعاد 31*39 میلیمتر  هستند. تفریخ تخمها 27تا 34روز طول میکشد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند، توسط نر و ماده تغذیه می‌شوند. تا 60 روز قادر به پرواز و ترک لانه  نیستند و در حدود 10روز پس از آن مستقل می‌شوند. در صورت فراوان بودن غذا، دو تا سه دسته تخم در یک سال می‌گذارد.

پراکنش و فراوانی 

در نواحی شمالی، در امتداد به سمت غرب و جنوب و در نواحی جنوبی کشور پراکنش دارد.

 


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد