باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران خروس کولی معمولی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: خروس کولی معمولی
نام انگلیسی: Northern Lapwing
نام علمی: Vanellus vanellus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 28 تا 31 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 82 تا 87 سانتی‌متر

 

ویژگی های شناسایی:

کنارآبچری با جثه متوسط، بال‌های پهن و گرد و کاکل باریک، دراز و رو به بالا است. نر و ماده هم‌شکل و دارای اندک تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ پوش‌پرهای روتنه سبز تیره، شاه‌پرهای پرواز سیاه و نوک سه شاه‌پر بزرگ‌تر اولیه سفید است. تارک سر، چانه و جلو سینه سیاه و نوار گونه‌ای تیره روی صورت سفیدش به چشم می‌آید. سینه، شکم و پوش‌پرهای زیر بال‌ها سفید و پوش‌پرهای زیر دم، بلوطی رنگ است. پاهای صورتی رنگ و منقار تیره دارد. در خارج از دوره جوجه‌آوری، پس گردن و بخش‌هایی از صورت نخودی است و روتنه به واسطه حاشیه سفید رنگ پرها، فلس‌دار به نظر می‌رسد. پرنده نابالغ شبیه بالغ‌ها در پوشش زمستانه است اما با کاکل کوتاهتر، صورت نخودی و لکه مایل به قهوه‌ای روی سینه از آن‌ها تمیز داده می‌شود.

عکس از ویدا شمس

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

علفزارها، کشتزارها و حاشیه گلی و لجنی پیکره‌های آبی را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند و گاهی در خارج از دوره جوجه‌آوری در سواحل دیده می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی:

معمولاً به صورت جفت یا در دسته‌های کوچک و در زمستان‌ها ممکن است در دسته‌های بزرگ دیده شود. به سرعت از زمین به پرواز در می‌آید، پروازی نامنظم همراه با بال‌زدن‌های آرام و قدرت مانور بسیار بالایی دارد. اغلب از کرم‌ها و حشرات تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اوایل تا اواسط فروردین، به صورت منزوی یا در کلنی‌های پراکنده، در چمنزارها و چراگاه‌های ناهموار با شیب ملایم، مرداب‌های دارای پوشش گیاهی کوتاه، کشتزارهای باز و خلنگزارهای مرطوب آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش گودی کم‌عمقی پوشیده از الیاف گیاهی است. معمولاً چهار و گاهی دو، سه یا پنج تخم گلابی‌شکل تا بیضی، صاف، نخودی مایل به کرم، خاکستری، قهوه‌ای یا زیتونی، با خال‌های سیاه و به ابعاد 7/33 × 1/47 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 24 تا 29 روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، توانمند و برای تغذیه مستقل از والدین هستند. پرورش جوجه‌ها 35 تا 40 روز طول می‌کشد.

عکس از علی صادقی روشن

پراکنش و فراوانی

در تالاب‌های نواحی غربی و شمال غربی کشور و به تعداد کمتر در تالاب‌های استان فارس جوجه‌آوری می‌کند. همچنین به تعداد فراوان در نواحی جنوبی دریای خزر و نیز تالاب‌ها و درختزارهای استان‌های شمال غربی تا شمال شرقی، فارس، خوزستان و سیستان و بلوچستان زمستان‌گذرانی می‌کند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


نام: خروس کولی معمولی
عکاس: عباس محجوب
محل مشاهده: ری
تاریخ: 1396/08/12
نام: خروس کولی معمولی
عکاس: ویدا شمس
محل مشاهده: تالاب صالحیه
تاریخ: 1401/02/08
نام: خروس کولی معمولی
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: چوکام
تاریخ: 1398/09/29
نام: خروس کولی معمولی
عکاس: وحید اشرفی
محل مشاهده: بند رضایی
تاریخ: 1401/03/27

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد