باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سهره نوک ‌لاکی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سهره نوک ‌لاکی
نام انگلیسی: Red Avadavat
نام علمی: Amandava amandava

سهره نوک‌لاکی

صدا:

آواز:  

سهر نوک لاکی - red avadavat

عکس از حمید بصیر

ویژگی های ظاهری:

طول بدن  : 10 تا 16 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سهره نوک‌لاکی سهره‌ای با جثه کوچک است که با نام‌های مونیای سرخ، سهره سرخ برنجی و سهره توت‌فرنگی نیز شناخته می‌شود.این سهره به واسطه دم گرد سیاه و منقار آن که در تمام فصول قرمز است به راحتی قابل شناسایی می‌باشد. رنگ کلی بدن پرنده نر قرمز با خال‌های سفید است. بال‌ها، زیر شکم و انتهای زیر دم آن به رنگ قهوه‌ای می‌باشد. دم  آن سیاه، پاها صورتی و رنگ منقار قرمز است. هلال سفید رنگی نیز در زیر چشم دارد. قسمت بالایی بدن پرنده ماده قهوه‌ای خاکستری تا زیتونی رنگ و زیر بدن آن رنگ پریده‌تر و از خاکستری، برنزه تا زرد متفاوت است. قسمت بالایی دم به رنگ قرمز و انتهای آن به رنگ سیاه است.منقار آن قرمز و ماسک سیاهی بر روی صورت دارد. خال‌های سفید بر روی بال‌ها و دم پرنده ماده نیز وجود دارد.پرنده نابالغ به رنگ قهوه‌ای با منقار تیره، پاهای روشن و حلقه چشمی سفید رنگ است. بال‌ها و دم آن نیز تیره با حاشیه سفید رنگ دیده می‌شود.همانگونه که گفته شد پرنده نر و ماده از لحاظ شکل ظاهری متفاوت هستند.

سهر نوک لاکی - red avadavat

عکس از آرمان چهرزاد

رژیم غذایی:

سهره نوک‌لاکی از منابع مختلف غذایی همچون میوه‌ها، حشرات، لارو مورچه‌ها، کرم‌ها، موریانه‌ها و دانه‌های جوانه‌زده تغذیه می‌کند و آن‌ها را از روی زمین پیدا می‌کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه: 

به طور معمول دشت‌های مسطح، علفزارها، نیزارهای کنار رودخانه، جنگل‌ها، باغ‌ها ، مراتع، مزارع نیشکر و مناطق نزدیک به آب همچون تالاب‌ها و شالیزاهای برنج زیستگاه مناسبی برای سهره نوک‌لاکی می‌باشد. گاهی در مناطق شهری و زیستگاه‌های انسانی نیز دیده می‌شوند.

عادات رفتاری و زیستی: 

به طور کلی سهره نوک‌لاکی در دسته‌های کوچک دیده می‌شوند. پرواز این نوع سهره با بال‌زدن‌های سریع همراه است و در مکان‌هایی با علف‌های انبوه فرود می‌آیند که مشاهده آن‌ها را دشوار می‌کند.سهره‌های نوک‌لاکی علاقمند به بالارفتن از علف‌های بلند و درختچه‌ها هستند و اینکار باعث کوتاه شدن ناخن‌های آن‌ها به طور طبیعی می‌شود.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

سهره نوک‌لاکی پرنده بومی مناطق گرمسیری است و زیستگاه اصلی آن شبه قاره هند می‌باشد. تاکنون چندین بار در شهرهای مختلف ایران و اخیراً در تهران مشاهده شده است و طبق نظر متخصصان این زمینه، همگی فراری از قفس بوده‌اند.


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد