باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

روز جهانی پرندگان مهاجر سال 1400- 18 اردیبهشت

روز جهانی پرندگان مهاجر سال 1400

روز جهانی پرندگان مهاجر

از سال 2006 هر ساله دومین شنبه ماه می که امسال مصادف است با 18 اردیبهشت، به نام روز جهانی پرندگان مهاجر شناخته می‌شود. هدف از این نامگذاری و برنامه‌هایی که به این مناسبت تدارک دیده می‌شود تأکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است.

برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در شناخت و حفاظت از پرندگان مهاجر می‌باشد.

در این روز می‌توان انتظار داشت که سازمانهای رسمی و تشکل‌های مردم نهاد در سراسر دنیا، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود. بنابراین هر سال رویدادهایی در نقاط گوناگون دنیا به مناسبت این روز برگزار و در سایت رسمی متعلق به این رویداد اعلان می‌گردد.

سالهای پیش نیز باشگاه پرنده نگری ایرانیان برنامه‌هایی را با کمک داوطلبان و یاران همراه خود برگزار می‌نمود امسال نیز با توجه به شرایط و محدودیت‌های این روزها برنامه‌هایی تدارک دیده شده است که در ادامه معرفی خواهد شد. 

شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر در سال 1399

تاریخچه جزئی این روز را می توانید اینجا مطالعه فرمایید اما هر سال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر بر روی هدف و عنوان بخصوصی متمرکز می‌گردد. امسال روز جهانی پرندگان مهاجر با موضوع "بخوان، پرواز کن، اوج بگیر؛ مثل یک پرنده" و با هدف تأکید بر «پرواز» و «آواز» پرندگان، به عنوان راهی که الهام بخش و پیوند دهنده مردم سراسر جهان خواهد بود برگزار می‌شود.

در وب سایت جهانی این رویداد آمده است: 
«موضوع روز جهانی پرندگان مهاجر 2021 دعوت از مردم در همه جا است تا با گوش دادن فعال به پرندگان و تماشای آنها  در هر کجای جهان که باشند با طبیعت ارتباط برقرار کنند. در عین حال این موضوع مردم سراسر جهان را به استفاده از صدا و خلاقیت خود برای ابراز قدردانی مشترک خود از پرندگان و طبیعت فرا می‌خواند.»

در زمانی که فعالیت و ارتباطات انسانها به دلیل همه گیری بیماری کرونا خاموش شده است این پرندگان هستند که آزادانه سفر می‌کنند و به واقع می‌توانند پیوند دهنده انسانهای سراسر جهان باشند و همچنین انسانها می‌توانند با تماشای آنها تأثیرات منفی روحی ناشی از همه گیری بیماری کوید 19 را کمتر کند.  

برنامه‌های باشگاه به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر

با توجه به محدودیت‌های داوطلبانه به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا امسال برنامه‌های گردهمایی با محدودیت اجرا می‌گردند و همینطور برنمه‌های مجازی نیز در دستور کار خواهد بود.

1- پرنده نگری در پارک شهر تهران در روز پنجشنبه 16 اردیبهشت 99- با ظرفیت محدود: این برنامه از طریق کانال اینستاگرام باشگاه  اطلاع رسانی خواهد گردید.

2- پرنده نگری در خانه و همراهی با پروژه بادخورک؛ در همراهی با پروژه بادخورک پرنده‌های گوناگونی را می‌بینیم که از آسمان خانه ما عبور می‌کنند. 

3- کارگاه آموزشی رایگان «پرندگان اطراف ما» ویژه کودکان و نوجوانان توسط سرکار خانم سارا عرب

4- پرنده نگری در تالاب صالحیه: توسط آقای علی حاجی آبادی-  از طریق اینستاگرام باشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.

4- پرنده‌نگری دوستانه به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر در تالاب قنبرآباد تهران | 18 اردیبهشت 1400

5- لایو اینستاگرام با آقایان پرویز بختیاری و رضا علی اصل با موضوع چگونه پرواز و آواز پرندگان می‌تواند پیوند دهنده مردم سراسر دنیا باشد؟  




تاریخ ارسال: 1400/02/14
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد