باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش سی و نهمین جلسه ماهانه باشگاه

گزارش سی و نهمین جلسه ماهانه باشگاه

تهیه کننده: ایمان کریمی

در تاریخ 30 اردیبهشت جلسه 39 ام باشگاه پرنده نگری ایرانیان مانند چند جلسه قبل به صورت مجازی و با همکاری موسسه ارسباران برگزار شد. موضوع اصلی در این جلسه مربوط به پرندگان مهاجر بود. در ابتدا آقای حامد موسوی- مدیرعامل باشگاه- گزارش مختصری از بازخورد شرکت کنندگان از جلسات مجازی ارائه کردند که در جمع بندی این صحبتها می توان گفت اکثریت دوستان با این شیوه موافق هستند و دلیل اصلی آن امکان شرکت دوستان از مناطق مختلف ایران و حتی خارج از ایران در این جلسات است.

در ادامه خانم فهیمه گودرزی از اداره محیط زیست استان هرمزگان در ارتباط با پرندگان مهاجر صحبت کردند. ایشان اشاره کردند که در کل دنیا نزدیک به 4000 گونه پرنده مهاجر وجود دارد که متاسفانه در 30 سال اخیر بیش از نیمی از جمعیت پرندگان مهاجر کاهش پیدا کرده است. همچنین اشاره شد که این پرندگان یکی از بهترین شاخصها برای نشان دادن تنوع زیستی و سلامت زیستگاه هستند. به علاوه اشاره شد که پرندگان مهاجر برای زنده ماندن به شبکه ای از زیستگاه های سالم و بکر در طول مسیر مهاجرتشان نیاز دارند واغلب سفرهای طاقت فرسایی را طی می کنند. به عنوان نمونه گونه ای مانند تلیله حنایی یا خاکستری بیش از 16000 کیلومتر دو بار درسال مسیر مهاجرت طی می کند و در این مسیر تا 5000 کیلومتر بدون توقف پرواز می کند. این اعداد و ارقام نشان می دهد، که توقفگاه های بین راهی یا stopover sites  به اندازه زیستگاه های زادآوری و زمستان گذرانی مهم است.

همچنین، بیان شد که توقفگاه های بین راهی لزوما مناطق حفاظت شده نیستند و مناطقی مانند ساحل بندرعباس هم یکی از مهم ترین توقفگاه ها برای پرندگان مهاجر است و باید در حفاظت از این مناطق کوشید. ازبین رفتن یک توقفگاه مهم می تواند تأثیر مخربی بر احتمال بقای پرندگان مهاجر بگذارد زیرا باعث گسستگی زیستگاه و شکسته شدن زنجیره زیستگاهی می شود. سپس در مورد تاریخچه تشکیل روز پرندگان مهاجر صحبت کردند و شعارهایی که هر سال با توجه به مسائل موجود انتخاب می شود. در نهایت به طور خلاصه، فعالیتهای اداره کل محیط زیست استان هرمزگان از سال 2008 که در ارتباط با پرندگان مهاجر انجام شده بود را بیان کردند.

در ادامه جلسه آقای موسوی به نیابت از آقای شریف نیا گزارشی از فعالیتهای باشگاه در روز پرندگان مهاجر در سال قبل و امسال ارائه کردند. با توجه به شیوع ویروس کرونا فعالیتهای امسال باشگاه متفاوت از سال قبل بود. این فعالیتها عبارت بودند از:

  • مسابقه نقاشی 10 گونه، 10 جایزه ویژه کودکان و نوجوانان. آقای موسوی اشاره کردند که هدف از این مسابقه شناسایی 10 گونه پرنده مهاجر به خانواده ها و فرزندانشان بوده است. تا با شناخت این گونه ها در جهت حفاظت از آنها تلاش کنند.

 

 

 

 

  • اجرای برنامه Instagram Live با آقای محمد درویش فعال محیط زیست. در این گفتگوی زنده در ارتباط با اهمیت پرندگان مهاجر و مفهوم شعار  "پرندگان مهاجر دنیای ما را به هم پیوند می دهند" که امسال به عنوان شعار این روز انتخاب شده بود، صحبت شد.

 

 
  • ارائه کارگاه های آموزشی در ارتباط با گونه های مهاجر. در این بازه زمانی از طرف باشگاه کارگاه  آموزشی شناسایی کاکایی های کوچک و متوسط جثه در ایران در دو جلسه مستقل برگزار شد.

پس از صحبتهای آقای موسوی، نوبت به آقای احسان طالبی رسید تا در مورد شناسایی دو گونه بوجانگاه خاکستری و بوجانگاه سیاه مطالبی را ارائه کنند. این دو گونه بسیار شبیه به هم هستند و شناسایی آنها بسیار دشوار است. نکات شناسایی آنها توسط آقای طالبی ارائه شد و نکته جالبی که در صحبتهای ایشان بود، تقلید صدای Shikra یا پیغوی کوچک توسط بوجانگاه بود تا با این روش بتوانند گونه های دیگر را بترسانند و غذای بیشتری نصیب خود کنند.

 

 در نهایت نوبت به آقای رضا علی اصل پرنده شناس، فعال محیط زیست و راهنمای طبیعت گردی رسید تا در ارتباط با پرندگان در ادبیات صحبت کنند. ایشان به برخی از اشعار شاعران بزرگی مانند عطار، حافظ و... اشاره کردند. به علاوه به کاربرد پرندگان به عنوان نماد در ادبیات پرداختند و نمونه هایی از آن را بیان کردند. همچنین گفتند که در ایران پرنده نگری بیشتر از دید علمی بیان شده است در حالی که برای جذاب کردن هر چه بیشتر پرنده نگری باید از ابزارهای دیگری مانند تفسیر و ادبیات استفاده کرد تا مخاطب عام،  بیشتر جذب پرنده نگری شود.


تاریخ ارسال: 1399/03/01
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد