باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

بیست و هشتمین جلسه عمومی باشگاه 97/8/29

 گزارش جلسه

بیست و هشتمین جلسه عمومی ماهانه باشگاه در تاریخ 29 آبان ماه 1397 با حضور اعضای محترم و افراد علاقمند غیر عضو خارج از باشگاه که افتخار حضور دادند در محیطی گرم و صمیمی برگزار شد.

طبق معمول جلسات ماهیانه، باشگاه در هر جلسه چندین سخنرانی و مطلب آموزشی را برای همراهان باشگاه تنطیم و ارائه می نماید. در این جلسه نیز دو ارائه تخصصی و یک گزارش سفر ارائه شد. خلاصه آنچه در این جلسه گذشت برای استحضار تقدیم علاقمندان میگردد.

 آقای پرهام بیهقی در ادامه مبحث جلسه قبل موضوع تکامل در پرندگان را با ذکر مثال های متعدد از شواهد دیرینه شناسی بهمراه فیلمهای کوتاهی از روند تغییر و تبدیل گونه هایی از انواع دایناسورها به پرندگان ارائه کردند که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

آقای سیامک درفشی گزارش مفصلی از سفر پرنده نگری تیم نه نفره از اعضای باشگاه به جزیره آشوراده را ارائه کردند. اعضای باشگاه در این سفر دو روزه  توانسته بودند 60 گونه از پرندگان جزیره را مشاهده و ثبت نمایند. اعضای گروه در روز دوم از این برنامه دلچسب در معیت جناب آقای بختیاری و با استفاده از راهنمایی های ایشان به پرنده نگری پرداخته بودند. (گزارش کامل سفر)

آقای احسان طالبی با موضوع کاربرد پرنده نگری در حفاظت پرندگان ضمن اشاره به فواید گردشگری بخصوص در شاخه اکوتوریسم و انتفاع جامعه محلی به تشریح نکات زیر پرداختند:

چگونه بخشی از درآمدی که عاید می شود می تواند صرف حفاظت زیستگاهها شود

چگونه پرنده نگرها با ثبت مشاهدات و به اشتراک گذاشتن رکوردها می توانند به تکمیل پایگاههای داده کمک کنند

چرا داده ها مهم هستند و چه نقشی در افزایش اطلاعات عمومی دارند.

چگونه متخصصان از این داده ها برای پیشبرد تحقیقات و اجرای پروژ های حفاظتی استفاده می کنند.

لزوم افزایش مهارت در شناسایی رفتار پرندگان و بالابردن شناخت نسبت به پدیده های اکولوژیکی و مشارکت پرنده نگر ها در پروژه های حفاظتی

ایشان در ادامه فیلم های کوتاهی از نحوه مشارکت پرنده نگرها در طرح های سرشماری سالانه پرندگان مهاجر در کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری گرجستان را به نمایش گذاشتند و روی تصاویر توضیحات مربوطه را ارائه کردند.

این گزارش نیز بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

آقای کریمی زاده شیوه برنامه ریزی برای سفرهای باشگاه را تشریح و تأکید نمودند عمدتا این سفرها با همکاری خود اعضا برای افزایش مهارت و تجربه اندوزی اعضای باشگاه انجام می شود.

باشگاه تور رسمی مانند موسسات گردشگری ندارد. و در این حوزه ورود نمی کند. ولی اگر موسسه ای درخواست همکاری داشته باشد ما راهنمای تخصصی در اختیارشان میگذاریم. در تدوین آیتنری هم کمکشان خواهیم کرد. آنچه که به صورت تور مطرح است برنامه های ترویجی پرنده نگری است که برای عموم علاقمندان و شهروندان در تفرجگاهها و پارکهای عمومی شهرهای استان تهران و البرز اجرا می شود. که معمولا به صورت نیم روزه و رایگان است.

ایشان در ادامه برنامه های هفته اول آذرماه را به مناسبت سالروز تأسیس باشگاه و همزمان با روز ملی پرنده نگری تشریح و از اجرای چند تور ترویجی رایگان در این هفته و مراسم سالروز تأسیس باشگاه و گردهمایی بزرگ پرنده نگرها در هشتم آذرماه خبر دادند که فراخوان و دعوت برای این مراسم به طرق مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

آخرین نکته ای که در این جلسه مطرح شد بیان دلایل انتخاب شعار محوری امسال در روز ملی پرنده نگری از سوی باشگاه پرنده نگری ایرانیان در "حمایت از گونه ارزشمند میش مرغ " بود که قرار شد در مراسم هشتم آذر ماه به طور کافی و مناسب به تبیین ضرورت توجه به حفظ این گونه ارزشمند در ایران پرداخته شود.

عکسهایی از این جلسه


تاریخ ارسال: 1397/08/20
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد