باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرنده نگری در آشوراده 97/08/09

گزارش سفر پرنده نگری اعضای باشگاه به آشوراده 9 تا 11 آبان 97

چهارشنبه 9 آبان: ساعت 8 صبح  به بندر ترکمن رسیدیم. در اسکله بندر ترکمن، چشممان به جمال کاکایی های صورتی و اگرت ها روشن شد. از آنجا با سید رضا هاشم نژاد (مسئول اقامتگاه) به جزیره رفتیم. در جزیره که پیاده شدیم کنار اسکله، ماهیخورک زیبایی توجه دوستان را جلب کرد.

در مسیر رسیدن به اقامتگاه با عبور از محیط های بوته ای و درختی، شاهد گنجشک سانان متعددی مانند سهره جنگلی، سینه سرخ، سار معمولی، مگس گیر سینه سرخ، سسک چیف چاف و دمجنبانک ابلق بودیم.

بعد از صرف صبحانه حدود ساعت 9 به سمت اسکله رفتیم تا پایش منطقه را از کنار ساحل آغاز کنیم که تا ساعت 11:30 ادامه داشت. کاکایی های صورتی، چنگر ها، باکلان ها به تعداد زیاد بودند. دیدن دمسرخ سیاه در جزیره با توجه به نقطه ارتفاع منطقه از سطح دریا برای همه جالب بود.

بعد از صرف نهار به همراه استاد بختیاری که از روز قبل به همراه دانش آموخته های ارسباران برای پایش منطقه آمده بودند عازم سمت دیگر جزیره شدیم. مسیری که تالابی و همراه با پوشش نیزار است. پایش تا غروب آفتاب ادامه داشت و در روز اول 47 گونه مشاهده شد. و آخرین گونه ای را که امروز دیدیم آووست بود.

پنجشنبه 10 آبان: باران در طول شب گذشته باریده بود و امروز از هوای خوب و درخشانی برخوردار بودیم. به همراه استاد بختیاری ساعت 6:30 صبح از اقامتگاه خارج شدیم. به ساحل کنار اسکله رفتیم و در طول ساحل تا ساعت 8:30 ادامه دادیم. با دیدن دو گونه سلیم طلایی و سلیم خاکستری، آقای بختیاری کلیدهای شناسایی این دو گونه را تشریح کردند و بقیه پایش به بعد از صبحانه موکول شد.

بعد از صرف صبحانه دوباره از جهت مخالف اسکله شروع کردیم. در ابتدای راه دیدن پرواز دسته های بزرگ از پلیکانهای خاکستری و سفید در کنار هم ما را به ذوق آورده بود. راحت می شد کلیدهای شناسایی این دو گونه را در حین پرواز تشخیص داد.

حدود ظهر با استاد بختیاری خداحافظی کردیم و بعد از رفتن ایشان ما همچنان کنار نیزارها به مشاهدات خود ادامه دادیم. همینجا بود که پرواز دو پرنده شکاری در میان تعداد زیادی پلیکان توجه ما را جلب کرد و یکی از گونه های مورد توجه، عقاب دریایی دم سفید در بین پلیکانها بود.

بعد از نهار بدون اتلاف وقت مجدد به سمت اسکله رفتیم. کم کم بر میزان ابرها و سرما افزوده شده بود و سایه ابرها بر روی آب مناظر بدیعی را به وجود آورده بودند. به پایش خود ادامه دادیم ولی گونه ی جدیدی ندیدیم.

چند نفر از دوستان قبل از رسیدن به اقامتگاه، بال زدن و پریدن یک قرقاول را دیده بودند و با ذوق مشاهده اشان را برایمان تعریف میکردند.

جمعه 11 آبان: ساعت 6:30 صبح به امید مشاهده قرقاول بیرون رفتیم. خوشبختانه یک فرد قرقاول در اطراف قلعه روسها حین بلند شدن از زمین توسط چند نفر از دوستان مشاهده شد. دوباره به سمت آب، کنار نیزار رفتیم. گونه های مشاهده شده عموما تکراری بودند ولی همین تکرار در مشاهده ی این گونه ها تمرینی برای شناسایی بهتر به حساب می آید.

گونه های  جدیدی که امروز توانستیم ببینیم پرستوی دریایی خزری و توکای باغی و سارگپه پابلند بود.

بعد از صبحانه آماده بازگشت شدیم. بعد از خداحافظی و خروج از اقامتگاه در حوالی قلعه یک عقاب شاهی جوان توجه دوستان را جلب کرد و این شکاری آخرین گونه ای بود که دراین سفر مشاهده شد.

همراهان در این سفر: حسین طالب لو - الناز اسماعیل زاده - فرشته کاظمی - سلیم مهاجر - کورش سلیمانی - بابک معصومی - پیمان حسینی - مهدی کمالی - سیامک درفشی

تنظیم گزارش: فرشته کاظمی - سیامک درفشی

تحریریه: گزارش کامل و  زیبایی از این سفر را در کانال آپارات باشگاه ملاحظه فرمایید.