باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران گیلانشاه ابروسفید

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: گیلانشاه ابروسفید
نام انگلیسی: Whimbrel
نام علمی: Numenius phaeopus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 40 تا 42 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 76 تا 89 سانتی‌متر است

ویژگی شناسایی:

کنارآبچری درشت‌جثه و تا حدی شبیه به «گیلانشاه بزرگ» است، اما به واسطه جثه کوچک‌تر، پاها و منقار کوتاه‌تر و طرح صورت مشخص از آن تفکیک می‌شود. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ روتنه قهوه‌ای خاکستری است و به واسطه حاشیه روشن پرهای روتنه، فلس‌دار به نظر می‌رسد. تارک سر تیره با یک نوار رنگ‌پریده در مرکز آن، نوار ابرویی سفید و خط چشمی تیره دارد. گردن و سینه نخودی رگه‌رگه و سایر بخش‌های زیرتنه سفید دیده می‌شود. در پرواز لکه سفید مثلثی شکلی در فاصله روتنه و دمگاه دارد. منقار تیره و نسبت به سایر گیلانشاه‌ها کوتاه‌تر و پاها به رنگ سبز مایل به آبی است. پرنده نابالغ شباهت زیادی به بالغ‌ها دارد اما روتنه، شانه‌ها و پوش‌پرهای روی بال‌ها تیره‌تر و به رنگ قهوه‌ای سیاه همراه با لکه‌های نخودی کم‌رنگ دیده می‌شود.

عکس از حسین طالب لو

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

زمستان‌ها بیشتر سواحل بین جزرومدی ماسه‌ای و گلی دریاها و خورها، صخره‌های مرجانی و علفزارهای کوتاه مجاور پیکره‌های آبی را ترجیح می‌دهد.

عادات رفتاری و زیستی:

در خارج از دوره جوجه‌آوری به ویژه هنگام مهاجرت، پرنده‌ای اجتماعی است. پروازش سریع‌تر و سبک‌تر از گیلانشاه بزرگ و با تولید صدایی خاص همراه است. به آسانی و بدون نیاز به دویدن از سطح زمین به پرواز درمی‌آید و برخلاف گیلانشاه بزرگ پاهایش از حد دم تجاوز نمی‌کند. برای تغذیه بی‌مهره‌ها به ویژه حشرات و همچنین مواد گیاهی را در لایه‌های سطحی و به ندرت از اعماق خاک و گل و لجن حاشیه جستجو می‌کند. گاهی نیز خرچنگ‌ها را صید می‌کند و قبل از بلعیدن بازوهایشان را می‌شکند.

پراکنش و فراوانی

به تعداد فراوان مهاجر عبوری بهاره و پاییزه نواحی جنوبی دریای خزر و به تعداد کمتر زمستان‌گذران سواحل جنوب کشور از تنگه خوران و ناحیه شرقی بندرعباس تا مرز پاکستان است. همچنین حضور این گونه به صورت مهاجر عبوری کمیاب پاییزه در حوضه دریاچه ارومیه گزارش شده است. تعداد کمی نیز به صورت غیرجوجه‌آور تابستان‌ها در طول سواحل خلیج فارس باقی می‌مانند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد