باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سلیم طلایی اروپایی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سلیم طلایی اروپایی
نام انگلیسی: European Golden Plover
نام علمی: Pluvialis apricaria

سلیم طلایی اروپایی

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن  : 26 تا 29 سانتی متر

گستردگی بالها :  67 تا 76 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سلیم طلایی اروپایی سلیمی با جثه نسبتاً درشت است که تا حد زیادی به سلیم طلایی خاوری شبیه است. پرنده بالغ در دوره جوجه‌آوری تارک سر، پشت سر و روتنه قهوه‌ای طلایی دارد. چانه، گلو، سینه و شکم سیاه است و نوار پهن سفید رنگی در حد فاصل روتنه و زیر تنه دارد که از صورت شروع و در پهلوها تا نزدیک دم ادامه پیدا می‌کند.در پرواز شاهپرهای سیاه در تضاد با پوشپرهای قهوه‌ای طلایی روی بال‌هاست. همچنین پوشپرهای زیر بال‌ها در تضاد آشکاری با سیاهی شکم‌ دیده می‌شود. در خارج از دوره جوجه‌آوری سیاهی چانه، گلو، سینه و شکم ناپدید و به رنگ قهوه‎‌ای نخودی با رگه‌های تیره دیده می‌شود. پرنده نابالغ شبیه به پرنده بالغ در خارج از دوره جوجه‌آوری است ولی روتنه آن تیره‌تر و پاها نیز سبز مایل به خاکستری است. پرنده نر و ماده همشکل و دارای تغییرات فصلی هستند.

 

سلیم طلایی اروپایی


عکس از فرشید صمیمی

رژیم غذایی:

رژیم غذایی سلیم طلایی اروپایی را بی‌مهره‌ها به ویژه سوسک‌ها کرم‌های خاکی تشکیل می‌دهد و آن‌ها را از سطح زمین و یا در عمق یک تا دو سانتی‌متری خاک جستجو و  شکار می‌کند.  گاهی نیز از مواد گیاهی مانند سته‌ها، دانه‌ها و علوفه تغذیه می‌کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه:

  علفزارهای کوتاه، کشتزارها، نواحی سیلابی، مرداب‌های شور و گاهی سواحل گلی مسطح  زیستگاه مناسبی برای این پرنده محسوب می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی: 

به طور کلی سلیم طلایی اروپایی پرنده‌ای اجتماعی است و در گله‌های مخلوط همراه با سیار سلیم‌ها و ابچلیک‌ها دیده می‌شود. پروازی سریع با بال‌زدن‌های منظم دارد. هنگام آشفته شدن به همراه دیگر کنار آبچرها به سرعت متفرق می‌شود و پس از طی مسافت طولانی دوباره فرود می‌اید. در هنگام تغذیه نیز معمولاً فواصل کوتاهی را می‌دود و برای گرفتن طعمه به طور ناگهانی توقف می‌کند.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

سلیم طلایی اروپایی در نواحی جنوبی دریای خزر به‌ویژه در استان مازندران زمستان‌گذرانی می‌کند. همچنین گزارش‌های کمی از مشاده این پرنده در جنوب البرز شامل تالاب قلعه‌نو در نزدیکی تهران، دریاچه مهارلو در استان فارس، سواحل بندرعباس، هرمزگان و نزدیک خلیج گواتر در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان  وجود دارد.


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد