باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران سسک شالیزار

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: سسک شالیزار
نام انگلیسی: Paddyfield Warbler
نام علمی: Acrocephalus agricola

صدا:

آواز:

نام های دیگر

ویژگی های ظاهری

طول بدن: 12 تا 5/13 سانتی متر

گستردگی بالها:  15 تا 5/17 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

سسک شالیزار سسکی با جثه متوسط از گروه سسک‌های بدون خط و طرح در بدن از خانواده سسک‌های نیزار است بسیار شبیه به سسک تالابی معمولی، سسک تالابی زیتونی و سسک تالابی خاوری است اما دارای جثه کوچک تر، بال‌های کوتاه‌تر، دم بلندتر و منقار به نسبت بلندتر که ابتدای نیم‌نوک پایین آن تیره است نسبت به گونه‌های ذکر شده است. همچنین نوار ابرویی کشیده‌تر و مشخص‌تری دارد که در پایین به نوار تیره رنگی محدود می‌شود چانه و گلوی نخودی تری نیز نسبت به سه گونه فوق دارد.پرنده بالغ نوار ابرویی پهن، بلند و سفید چرک دارد. نوک منقار سیاه است. روتنه قهوه‌ای مایل به زرد خرمایی، دمگاه خرمایی‌تر، دم بلند با انتهای گرد است. گلو سفید، سینه و پهلوها زرد نخودی و مابقی زیرتنه سفید چرک دیده می‌شود. پرنده نابالغ نیز شباهت زیادی به بالغ دارد و تفکیک آن دسوار است. همانگونه که گفته شد پرنده نر و ماده در این گونه همشکل هستند و با تغییر فصل تغییر اندکی در ظاهر آن‌ها ایجاد می‌شود.

سسک شالیزار، تالاب سولدوز- عکس از پرستو هدایت زاده

ویژگی های زیستی

زیستگاه: 

نیزارهای مخلوط با درختان پراکنده بید و درخچه‌های گز حاشیه تالاب‌ها و دریاچه‌ها  زیستگاه مناسبی برای سسک‌های شالیزار می‌باشد. در زمان مهاجرت نیز در انواع زیستگاه‌های تالابی و بیشه‌های دارای پوشش علفی بلند و کوتاه دیده می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی: 

سسک شالیزار به طور کلی پرنده‌ای منزوی است و در خارج از فصل زادآوری به تنهایی در بین ساقه‌های نی کنار آب و نزدیک سطح زمین یا آب دیده می‌شود. هنگام هیجان به شکل نامنظم و شتابزاده در حالیکه دم خود را باز می‌کند نزدیک پوشش گیاهی پرواز می‌کند و به داخل نی‌ها فرو می‌رود. رژیم غذایی این سسک را بیشتر حشرات تشکیل می‌دهد و آن‌ها را از روی سطح آب، گیاهان کنار آب و یا ریشه در آب  شکار می‌کند.

زادآوری: 

از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیرماه با تشکیل قلمرو در بین گیاهان و بوته‌های کنار آب، جوجه‌آوری در سسک شالیزار آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را در بین ساقه‌های عمودی نی و جگن حاشیه آب و ساقه‌های ریشه در آب می‌سازد؛ لانه این گونه به شکل کاسه‌ای استوانه‌ای از برگ‌ها و ساقه‌های و سایر گیاهان اطراف است و داخل آن را با الیاف نرم گیاهی می‌پوشاند. تک همسر است و معمولاً بین 4 تا 5 و به ندرت 6 تخم می‌گذارد؛ 12 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

پراکنش و فراوانی

سسک شالیزار در نواحی شرقی کشور ایران مهاجر بهاره است. در نواحی جنوب شرقی دریای خزر به صورت کمیاب تابستان‌گذرانی می‌کند. همچنین در تابستان در تالاب‌های استان سیستان و بلوچستان دیده می‌شود و احتمالاً در این نواحی جوجه‌آوری می‌کند.

 


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد