باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران زردپره گونه‌ سفید

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: زردپره گونه‌ سفید
نام انگلیسی: Pine Bunting
نام علمی: Emberiza leucocephalos

زردپره گونه سفید

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن  : 16 تا 5/17 سانتی متر

گستردگی بالها :  25 تا 30 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

زردپره‌ای با جثه درشت با رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه و سفید و تا حدی شبیه به زردپره لیمویی است و به طور معمول دورگه شدن (هیبرید) بین این دو گونه رخ می‌دهد ولی به واسطه سر،صورت و بدن قهوه‌ای و سفید (نه زرد) از آن متمایز می‌شود. هیبرید این دو گونه در حاشیه شاهپرهای اولیه و همچنین نوارابرویی، بخش بالایی سینه و مرکز شکم تا حدی رنگ زرد را نشان می‌دهد. در پرنده بالغ تارک سر سفید است و دو نوار سیاه در دو طرف آن قرار دارد که از جلوی پیشانی شروع می‌شود و تا پشت گردن ادامه پیدا می‌کند. چانه، گلو و نوار ابرویی پهنی به رنگ قرمز بلوطی دارد. گوشپرها سفید و نوارهای چشمی و شاربی سیاه هستند و در پشت گوشپرها به هم متصل می‌شوند.

زردپره گونه سفید

عکس از پرستو هدایت زاده

رنگ روتنه و شانه‌ها قهوه‌ای خاکستری همراه با رگه‌های سیاه است و دمگاه بلوطی و نوک پرهای آن نیز نخودی است.بال‌ها همرنگ روتنه و به دلیل حاشیه سفید و نخودی شاهپرهای پرواز و پوشپرهای روی بال‌ها، طرح مشخص‌تری نسبت به زردپره لیمویی دارد. دم آن قهوه‌ای تیره، حاشیه پرهای کناری آن سفید و انتهای دو جفت پرهای کناری آن‌ها نیز سفید است. بخش بالایی سینه آن نیز نیم طوق سفید دارد که به صورت نوار باریکی تا دو طرف گردن امتداد می‌یابد. همچنین مابقی زیرتنه هم سفید و لکه‌های قرمز قهوه‌ای در دو طرف سینه و پهلوها دارد که در زردپره لیمویی سیاه مایل به خاکستری دیده می‌شود.

زردپره گونه سفید

عکس از سارا عرب

پرنده ماده بالغ شبیه به نر در فرم زمستانه است،  طرح سیاه و سفید و بلوطی رنگ سر و صورتش چندان مشخص نیست، تارک سر، چانه و گلو تقریباً سفید است و نوار سینه‌ای پهن نامشخصی به رنگ قهوه‌ای دارد. پرنده نابالغ شبیه به ماده است ولی دمگاه مات‌تر و دارای رگه‌های سیاه است، روتنه خاکی‌تر و روی بال‌ها اثری از رنگ قرمز بلوطی دیده ‌می‌شود، سینه وپهلوها رگه‌های متراکم‌تری به رنگ سیاه دارد و زیرتنه بیشتر سفید نخودی به نظر می‌رسد. همانگونه که گفته شد نر و ماده در این گونه متفاوت هستند و با تغییر فصل تغییرات اندکی در ظاهر آن‌ها ایجاد می‌شود.

رژیم غذایی:

رژیم غذایی زردپره گونه سفید را بیشتر بذر گیاهان و سایر مواد گیاهی تشکیل می‌دهد و در خارج از دوره جوجه‌آوری تا حدی از بی‌مهره‌های کوچک نیز تغذیه می‌کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه:  بوته‌زارها و درختزارهای باز، استپ‌هایی با پوشش علفی و لکه‌های درختی پراکنده، جنگل‌های تنک، باغ‌ها و کشتزارهایی با درختان و بوته‌های پراکنده زیستگاه مناسبی برای این پرنده محسوب می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی: 

رفتاراین زردپره شباهت زیادی به زردپره لیمویی دارد. پروازی قوی همراه با بال‌زدن‌های سریع و حرکات موجی شکل کوتاه با بال‌های بسته دارد. در خارج از دوره جوجه‌آوری در دسته‌های کوچک و بزرگ به دور هم جمع می‌شوند.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

به طور معمول در نواحی جنوبی دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز در اطراف تهران و به صورت نامنظم‌تر در جنوب استان فارس زمستان گذرانی می‌کند.


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد