باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران زاغ بور ایرانی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: زاغ بور ایرانی
نام انگلیسی: Iranian (Pleske`s) Ground Jay
نام علمی: Podoces pleskei

زاغ بور ایرانی 

صدا:

آواز:

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن: 24 تا 25 سانتی متر

طول بالها: 11 تا 13 سانتی متر

ویژگی های شناسایی: بدن نخودی یا آجری رنگ است و لور (حد فاصل منقار تا چشم)، بالای سینه و دم مشکی می باشد. بالها نیز سیاه رنگ با دو نوار سفید می باشند. در پرندگان نابالغ لکه مشکی رنگ بالای سینه وجود ندارد. نر و ماده به هم شبیه هستند و تغییر رنگی پوشش های زمستانه و تابستانه پرنده وجود ندارد.

رژیم غذایی:

زاغ بور اصطلاحاً همه چیز خوار است رژیم غدایی او شامل دانه گیاهان، خزندگان کوچک و مارمولک ها، حشرات و لارو آنها می­باشد.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه: در دشتها و بوته زار های نواحی بیابانی و نیمه بیابانی به ویژه قیچ رازهای ماسه ای و  در بستر رودخانه های فصلی که بوته های بزرگ گیاه کاروان کش در آنها می روید زیست می نماید.

عادات رفتاری و زیستی: زاغ بور پرنده باهوشی است و برای دورکردن مزاحمین از لانه، روی زمین می­دود و با توجه به رنگ استتار آن، تشخیص و ردیابی اش دشوار است و گاهی روی بوته­ای خود را نمایان می­کند از این رو دستیابی به آن برای دنبال کنندگان و دشمنان کاری دشوار است و با توجه به سرگردانی آنها هنگام تعقیب این پرنده، محلی ها به آن «احمق دوان» می گویند. 

تولید مثل: زاغ بور تک همسر است. لانه کاسه ای با ساقه و شاخه های گیاهان می سازد و داخل آن را با پشم و موی حیوانات و گل و لای می پوشاند. عموماً لانه خود را روی گیاه قیچ بنا می نهد اما این گیاه تنها محل لانه سازی او نیست و سایر بوته های بیابانی واقع در زیستگاه این پرنده نظیر ارمک، کاروان کش و به ندرت گز می تواند مورد استفاده او باشد. معمولاً در اسفند ماه بین دو تا پنج تخم میگذارد. دوران تفریخ تخمها 18 تا 22 روز است. بنابرین به طور معمول در اواخر اسفند و فروردین ماه شاهد تولد جوجه های آن خواهیم بود.  

پراکنش و فراوانی:

زاغ بور از خانواده کلاغ­ها می­باشد و تنها در بیابان­های حوزه کویر مرکزی ایران، تقریباً هر جا که گیاه قیچ می­روید، زیست می­نماید از این رو به آن زاغ بیابانی نیز گفته می­شود.

زاغ بور پرنده اِندمیک ایران می باشد و تا کنون مشاهده  آن از کشور دیگری گزارش نشده است. واژه گونه اندمیک (در مقابل اپیدمیک) یا بومزاد برای یک کشور، به گونه ­ای گفته می­شود که جغرافیای زیستی آن تنها محدود به مرزهای سیاسی آن کشور است.

این پرنده از آن جهت که نشان و نماینده منحصر به فرد زیستگاه­های بیابانهای مرکزی ایران است و می­تواند هویت بخش زندگی در آن اقلیم طبیعی باشد، داری اهمیت است.


 منابع:

سایت: www.hbw.com


 


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد