باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران دارکوب قهوه‌ای (راه‌راه)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: دارکوب قهوه‌ای (راه‌راه)
نام انگلیسی: Eurasian Wryneck
نام علمی: Jynx torquilla

دارکوب قهوه‌ای

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی

های ظاهری:

طول بدن: 16 تا 17 سانتی متر

گستردگی بالها: 25 تا 27 سانتی متر

ویژگی های شناسایی: دارکوب‌های قهوه‌ای با توجه به اندازه طول بدن،از پرنده‌های کوچک محسوب می‌شوند. به طور کلی خاکستری به نظر می‌رسند و خالها و راه‌راه‌های قهوه‌ای روی بدن دارند. نوار چشمی این دارکوب به رنگ قهوه‌ای تیره است که تا دو طرف گردن کشیده می‌شود؛ نوار تیره رنگ دیگری از مرکز تارک سر تا پشت بدن این پرنده کشیده می‌شود که تضاد رنگی تیره‌ای را بر روی بدن این دارکوب نشان می‌دهد. بال‌های دارکوب راه راه، قهوه‌ ای به همراه نوارهای متراکم از نخودی، خرمایی و قهوه‌ای تیره است. چانه و گلوی آن نیز نخودی ماشی رنگ با خطوط واضح راه‌راه سیاه می‌باشد.این پرنده دارای دم بلند با خطوط عرضی محو و منقاری کوتاه و نوک تیز می‌باشد. پاهای این دارکوب نیز قهوه‌ای رنگ هستند. نر و ماده این گونه از دارکوب‌ها هم شکل هستند و با تغییر فصل تغییری در ظاهر آن‌ها ایجاد نمی‌شود. بر خلاف دیگر دارکوب‌ها به دلیل رژیم غذاییشان اغلب بر روی زمین دیده می‌شوند.

رژیم غذایی:

رژیم غذایی این دارکوب را حشرات به ویژه مورچه ها تشکیل می‌دهند و اغلب بر روی زمین به دنبال مورچه می‌گردد.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه:  باغ‌های میوه، پارک‌ها، درختزارهای حاشیه اراضی کشاورزی و رودخانه‌ها،جنگل‌های باز و مرتع های جنگلی زیستگاه مناسبی برای این گونه از دارکوب‌ها می‌باشد و از جنگلهای انبوه که دارای درختان بلند باشند پرهیز می‌کنند.

عادات رفتاری و زیستی:
بر خلاف دیگر دارکوب‌ها به جای تنه اصلی درخت بر روی شاخه درختان دیده می‌شوند.در زمان غیر جوجه آوری منزوی است و در فصل مهاجرت در دسته های کوچک مهاجرت می‌کنند. اغلب در فواصل کوتاه درختان و در ارتفاع کم پرواز می‌کنند و گاهی پروازی موج دار با بال‌بازروی طولانی دارند.

زادآوری و تولید مثل:

از اوایل اردیبهشت ماه با تشکیل قلمرو، جوجه‌آوری در دارکوب راه راه آغاز می‌شود. در زمان زادآوری درختزارهای پراکنده در کنار مرتع‌ها با علف‌های کوتاه که مورچه‌های فراوانی دارد مکان مناسبی برای آشیانه سازی دارکوب قهوه‌ای است. این گونه لانه و کلونی خود را در درختان یا شکاف بناهای قدیمی می‌سازد.تک همسر است و بین 7 تا 10 تخم می‌گذارد؛ بین 12 تا 14 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده:

دارکوب راه راه به طور کلی در ایران مهاجر عبوری بهار و پاییزه و به نسبت کمیاب است. در استان اردبیل نیز جوجه‌آوری و در نواحی جنوبی کشور زمستان گذرانی می‌کند.


تصاویر فوق از آقای حمید احمدی بصیر

 


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد