باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران اردک ارده‌ای

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: اردک ارده‌ای
نام انگلیسی: Gadwall
نام علمی: Anas strepera

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 46 تا 56 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 84 تا 95 سانتی‌متر است

ویژگی های شناسایی:

از اردک‌های روی‌آبچر، با اندازه متوسط و آینه بالی سفید است. نر و ماده متفاوت و دارای اندک تغییرات فصلی هستند. پرنده نر در دوره جوجه‌آوری یکدست قهوه‌ای مایل به خاکستری است. پوش‌پرهای روی بال‌ها بلوطی و پوش‌پرهای رو و زیر دم سیاه هستند. منقار نیز خاکستری تیره و پاها متمایل به زرد دیده می‌شود. پرنده ماده شبیه به اردک ماده «کله‌سبز» است، اما به واسطه آینه بالی و شکم سفید از آن متمایز می‌شود. پرنده نر در دوره پرریزی شبیه به ماده است، اما رنگ بلوطی پوش‌پرهای بال‌ها را همچنان حفظ می‌کند. پرنده نابالغ شبیه به پرنده ماده است، اما روتنه تیره‌تری دارد و در زیرتنه خال‌ها و خطوط واضحی دیده می‌شود.

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

آب‌های شیرین نواحی پست، دریاچه‌ها، تالاب‌های واقع در مناطق باز با پوشش گیاهی گسترده در حاشیه و مصب‌ها را ترجیح می‌دهد و زمستان‌ها در آب‌های ساحلی کم‌عمق، تالاب‌ها، دلتاها و پیکره‌های آبی کم‌عمق با پناه مناسب به سر می‌برد.

عادات رفتاری و زیستی:

رفتاری شبیه به کله‌سبز دارد، اما نسبت به آن خجالتی‌تر است و به ندرت در دسته‌های بزرگ دیده می‌شود. پروازی سریع با بال‌زدن‌های تند دارد. در هنگام زخمی شدن یا برای فرار از خطر ناگهانی، به خوبی می‌تواند به زیر آب غوص کند. در شالیزارها، حاشیه تالاب‌ها و آب‌های کم‌عمق از مواد گیاهی نظیر برگ‌ها، جوانه‌ها، ریشه‌ها، ریزوم‌ها و دانه‌های گیاهان آبزی تغذیه می‌کند. گاهی نیز از مواد جانوری نظیر حشرات، کرم‌ها، حلزون‌ها و ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد است. آشیانه‌اش حفره‌ای پوشیده از مواد گیاهی و کرک و پر است که آن را در مجاورت یکدیگر و در میان پوشش گیاهی انبوه و بلند نزدیک آب بنا می‌کند. معمولاً هشت تا دوازده و به ندرت هفت تا شانزده تخم بیضی یا نیمه‌بیضی، صاف، صیقلی، کرم رنگ یا سبز بسیار کم‌رنگ و در ابعاد 1/39 × 3/54 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 25 تا 27 روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، توانمند و برای تغذیه مستقل از والدین هستند و بلافاصله پس از خروج از تخم، توسط والدین به طرف آب هدایت می‌شوند. پرورش جوجه‌ها 45 تا 50 روز طول می‌کشد.

پراکنش و فراوانی

به تعداد فراوان در اغلب تالاب‌های اصلی کشور زمستان‌گذرانی می‌کند. گزارش‌های متعددی از حضور چندین جفت از این پرنده طی تابستان سال‌های مختلف در تالاب‌های حوضه ارومیه و تالاب بامدژ در استان خوزستان به ثبت رسیده است و احتمال می‌رود که در این نواحی جوجه‌آوری کند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


نام: اردک ارده‌ای
عکاس: عباس محجوب
محل مشاهده: پشاپویه
تاریخ: 1397/08/08
نام: اردک ارده‌ای
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: مسجد سلیمان
تاریخ: 1399/12/28
نام: اردک ارده‌ای
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: تالاب آبزالو
تاریخ: 1401/01/03
نام: اردک ارده‌ای
عکاس: امیر مدیری
محل مشاهده: تالاب صالحیه
تاریخ: 1400/12/10
نام: اردک ارده‌ای
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: تالاب گندمان
تاریخ: 1401/03/28

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد