باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش برنامه پرنده‌نگری دوستانه در شمشک و گردنه دیزین، 31 اردیبهشت 1400

تهیه گزارش: سحر جلوداری

شمشک و دیزین مقصد آخرین برنامه پرنده‌نگری باشگاه در اردیبهشت ماه 1400 بود. قرارمان ساعت یک ربع به شش صبح در تقاطع جاده‌های لشگرک و سوهانک بود و از آنجا سفرمان را آغاز کردیم. با پیمودن جاده اوشان‌فشم و گذر از کنار حاجی‌آباد، اوشان و میگون به شمشک رسیدیم. در میان راه نیز چند بار به قصد دیدن دیوارخزک توقف کردیم اما دیدارش میسّر نشد. با این حال، صدای کوبیدن دارکوب سوری و آواز زیبای بلبل هزاردستان را شنیدیم.در مسیر توقفی کردیم و پرواز لیل و همچنین دلیجه معمولی که روی تاور کرین (جرثقیل برجی) کارگاهی ساختمانی نشسته بود و اطراف را زیرنظر گرفته بود را مشاهده کردیم.

وقتی به انتهای مسیر پیست دیزین رسیدیم جمع بزرگی از کوهنوردان مشغول نرمش صبحگاهی بودند و بیم آن می‌رفت که شلوغی محل، پرندگان را دور کرده باشد. با این حال، چلچله‌های کوهی بالای سرمان پرواز می‌کردند. قدری هم که از دره پایین رفتیم، گنجشک برفی را دیدیم. سفیدتر و زیباتر از تمام عکس‌هایی بود که تاکنون از او دیده بودم. بلافاصله چک‌چک کوهی روی صخره‌های روبرویمان نشست و یک دل سیر تماشایش کردیم. این صخره‌ها محل مشترک زیست این دو گونه بود و بر سرش با هم رقابت و برای هم رجزخوانی می‌کردند.

در همین اثنا غرابی از بالای سرمان عبور کرد. لحظه‌ای بعد طرقه کوهی با رنگ‌های نارنجی و لاجوردی متمایزش روبرویمان نشسته بود و خودنمایی می‌کرد.

طرقه کوهی- عکس از سجاد زارعیان

گنجشک برفی

گنجشک برفی- عکس از سجاد زارعیان

کمرکولی کوچک هم سری به آنجا زد، هرچند کوتاه! دو زاغ نوک‌سرخ چند بار در نزدیکیمان چرخ زدند و حسابی کیفورمان کردند. دو بار هم دسته‌ای سار صورتی را در پرواز دیدیم. دم‌سرخ سیاه و دم‌سرخ معمولی گونه‌های دیگری بودند که موفق به دیدنشان شدیم. حسابی مشغول تماشای جلوه‌گری گونه‌های متنوع در این مدت کوتاه بودیم که یکی از همراهان گفت صعوه کوهی دیده است. مدتی در جستجویش بودیم، اما دیدارش ممکن نشد. در این میان هم وقتی پرندگان رخصت می‌دادند، معارفه انجام می‌شد. بعد از حدود دو ساعت به سمت دیگر دره رفتیم. آنجا جولانگاه چک‌چک کوهی بود و خبری از گنجشک برفی نبود.

چکچک کوهی- عکس از شیدا معینی

زاغ‌های نوک‌زرد و نوک‌سرخ را هم در پرواز یا وقتی میان بوته‌ها راه می‌رفتند و به زمین زیر پایشان نوک می‌زدند، دیدیم. همان‌جا نشستیم و صبحانه خوردیم. هنگام بازگشت یکی از همراهان گفت چکاوک شاخ‌دار دیده است، عکسش را هم گرفته بود. به امید دیدنش برگشتیم اما دوباره خودش را به ما نشان نداد.

چکاوک شاخدار- عکس از شیدا معینی

به سمت ماشین‌ها رفتیم؛ مشغول تماشای لانه‌سازی چلچله‌های کوهی و عکاسی از گنجشک‌های کوهی در لانه‌هایشان بودیم که خانم عرب گفت باز هم صعوه کوهی را دیده است. این بار خوش‌شانس بودیم و حسابی به تماشایش ایستادیم.

صعوه کوهی

صعوه کوهی- عکس از سید حامد موسوی

در راه برگشت یکی دو بار توقف کردیم تا شاید این بار دیوارخزک را ببینیم، اما پرازدحام بود و امکان دیدار فراهم نشد.

قبل از خداحافظی و ورود به جاده، هندوانه‌ای را که زوج پرنده‌نگر مهربان و خون‌گرمی آورده بودند، خوردیم. مثل خود سفر خنک و شیرین و خوشمزه بود.

عکس از گروه - زهرا قیامی

30. سسک بیدی

نشانی ایبردِ فهرست گونه‌های مشاهده‌شده:

شرکت‌کنندگان:

زهرا قیامی، سارا عرب، نادیا خسروی، شیدا معینی، اسماعیل معینی، سجاد زارعیان، سحر جلوداری.