باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

روز جهانی پرندگان مهاجر| 20 اردیبهشت و 19 مهر

روز جهای پرندگان مهاجر

برنامه های باشگاه در روز 20 اردیبهشت مقارن با روز جهانی پرندگان مهاجر

روز جهانی پرندگان مهاجر

از سال 2006 به این طرف هر ساله روز دهم می برابر با بیستم اردیبهشت ماه و 10 اکتبر مصادف با 19 مهر به نام روز جهانی پرندگان مهاجر شناخته می شود. هدف از این نامگذاری و برنامه هایی که به این مناسبت تدارک دیده می شود تأکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است.

برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر می باشد.

در این روز می توان انتظار داشت که سازمانهای رسمی و تشکل های مردم نهاد در سراسر دنیا، فعالیت ها و برنامه هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود. بنابرین هر سال رویدادهایی در نقاط گوناگون دنیا به مناسبت این روز برگزار و در سایت رسمی متعلق به این رویداد اعلان می گردد.

سالهای پیش نیز باشگاه پرنده نگری ایرانیان برنامه هایی را با کمک داوطلبان و یاران همراه خود برگزار می نمود اما امسال به دلیل شرایط ناشی از همه گیری ویروس کوید 19 این برنامه ها رنگ و بوی دیگری دارد که اتفاقاً خالی از لطف نخواهد بود. سال گذشته از تالابها و پرندگان بازدید کردیم امسال به مدد فضای مجازی آگاهی های خود را در این زمینه افزایش می دهیم.

 روز جهانی پرندگان مهاجر در سال 1399

تاریخچه جزئی این روز را می توانید اینجا مطالعه فرمایید اما هر سال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر بر روی هدف و عنوان بخصوصی متمرکز می گردد. امسال روز جهانی پرندگان مهاجر با موضوع "پرندگان جهان ما را به هم پیوند می دهند" با هدف تأکید بر اهمیت حفظ و بازیابی اتصال اکولوژیکی و یکپارچگی اکوسیستم هایی که حرکات طبیعی پرندگان مهاجر را پشتیبانی می کنند و برای بقا و رفاه آنها ضروری هستند، برگزار می شود.

پیوند اکولوژیکی برای گونه های مهاجر امری ضروری است و برای طیف گسترده ای از عملکردهای زیست محیطی بسیار مهم است. این موضوع، حرکت طبیعی و ضروری گونه های مختلف و جریان فرآیندهای طبیعی که زندگی روی زمین را پایدار می سازند را توضیح می دهد. با وجود 1 میلیون گونه در معرض خطر انقراض در دوران ما، اتصال به موضوع اصلی برای تنوع زیستی و پایداری تبدیل شده است. گونه های مهاجر در سراسر جهان حرکت می کنند، می دوند، شنا و یا پرواز می کنند و از طریق مسیرهای مهاجرتِ خود، مردم، کشورها و قاره ها را به هم متصل می کنند.
مسیرهای پرواز مورد استفاده پرندگان مهاجر، زیستگاههای مختلفی را به هم متصل می کنند. زیستگاه های مناسب برای زمستان گذرانی، توقف کوتاه و یا زادآوری برای بقای این پرندگان بسیار مهم هستند. از بین رفتن یک توقفگاه مهم برای پرندگان مهاجر می تواند تأثیر مخربی بر احتمال بقای آنها داشته باشد. به همین منظور، روز جهانی پرندگان مهاجر در سال 2020 به افزایش آگاهی در مورد اهمیت اتصال زیست محیطی برای پرندگان مهاجر و همچنین اهمیت همکاری های بین المللی در حفاظت از گونه های مهاجر می پردازد.

برنامه های باشگاه به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر

با توجه به محدودیت های داوطلبانه به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا امسال برنامه های گردهمایی جای خود را به برنامه های مجازی از جنس زیر داده اند:

1- لایو با آقای درویش با موضوع "پرندگان دنیای ما را پیوند می دهند؛ چرا" ... مشاهده این رویداد در سایت بین المللی
2- مسابقه نقاشی برای کودکان با 10 عنوان پرنده تا 30 اردیبهشت...مشاهده این رویداد در سایت بین المللی
3- پرنده نگری در خانه و همراهی با پروژه بادخورک؛ در همراهی با پروژه بادخورک پرنده های گوناگونی را می بینیم که از آسمان خانه ما عبور می کنند. تا 30 اردیبهشت عکس های شما از پرندگانی که در این پروژه مشاهده نموده و در فضای اینستاگرام با هشتک #پروژه_بادخورک منتشر نموده اید را بازنشر خواهیم نمود.
4- کلاس آموزشی شناسایی کاکایی های متوسط جثه ایران

با این رویدادها همراه ما باشید...



تاریخ ارسال: 1399/02/19
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد