باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

روز جهانی پرندگان مهاجر

20 اردیبهشت روز جهانی پرندگان مهاجر

از سال 2006 به این طرف هر ساله روز دهم می برابر با بیستم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی پرندگان مهاجر شناخته می شود.

هدف از این نامگذاری و برنامه هایی که به این مناسبت تدارک دیده می شود تأکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است.

در هر سال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر بر روی هدف و عنوان بخصوصی متمرکز می گردد. امسال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر عبارت است از، "آینده آنها، آینده ماست."

 

حالا چرا مهاجرت پرندگان اهمیت دارد که یک روز به این نام تعیین شده است.

بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجرت انجام می‌دهند. مهاجرت یا سفر پرندگان معمولا منظم و به صورت فصلی و رفت و برگشت است. سفر پرندگان ممکن است در پاسخ به تغییرات آب و هوا، دسترسی به مواد غذایی و یافتن زیستگاه مناسب باشد. حضور پرندگان در یک منطقه نشانه هایی است که ما متوجه می شویم کدام زیستگاه در تعادل است. و اینکه چرخه طبیعت دارد کارش را درست انجام می دهد.

گاه برخی از این سفرها نامنظم بوده و یا یک‌ طرفه هستند. درمقابل، بعضی از پرندگان بومی و غیرمهاجر هستند. حتی جابجا نشدن پرندگان در نقاط مختلف جغرافیایی هم نشانه ای از تعادل در زیستگاه است.

اگر دیدیم در نقاط مهاجر پذیر مانند تالابهای قدیمی و حاشیه رودخانه ها و جنگل ها و دشت ها، پرندگان مانند گذشته حضور پیدا نمی کنند و یا گونه های بومی منطقه را ترک کرده و دیگر فراوانی گذشته را ندارند، باید حساس شد و اولین احتمالی که به ذهن می رسد این است که زیستگاه دیگر شرایط مناسب را برای پذیرایی از پرندگان ندارد. و سلامت زیستگاه به خطر افتاده است. نابسامانی و تغییرات محیط زیست بی شک روی شرایط زندگی انسان ها هم تأثیر خواهد گذاشت. و از این جاست که به رابطه مهاجرت پرندگان با محیط زیست سالم پی میبریم. و نقش انسانها در حفاظت از پرندگان پر رنگ شده و اهمیت می یابد.

برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر می باشد.

در این روز می توان انتظار داشت که سازمانهای رسمی وتشکل های مردم نهاد در سراسر دنیا، فعالیت ها و برنامه هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود.

پرندگان مهاجر در ایران

شاید بشود گفت از حدود 550 گونه پرنده ای که در ایران یافت و مشاهده می شود، حدود 70 درصد آنها مهاجرند که یا در اواخر پاییز برای زمستان گذرانی وارد ایران می شوند یا در فصل بهار و تابستان برای زادآوری به ایران می آیند. البته گروه دیگری نیز مهاجر عبوری هستند و برای حدود چند هفته برای استراحت و تجدید قوا مهمان کشورمان می‌شوند.

 چه عواملی پرندگان را در ایران در معرض خطر قرار داده است؟

آنچه محیط زیست را تهدید می کند و گونه های جانوری و گیاهی در ایران را به خطر انداخته است، تخریب زیستگاه است. تخریب زیستگاه به دلیل پیشروی انسان در مناطقی است که پیش از این زیستگاه اصلی حیات وحش بوده و اینک از ساخت و سازهای مسکونی و صنعتی در امان نمانده است. چرای مفرط دامها و کاهش شدید پوشش های گیاهی، ورود فاضلاب صنعتی به رودخانه ها و تالابها، بریدن درختان و نابود کردن جنگلها، همگی باعث می شوند تنوع زیستی و رشد انواع گونه های جانوری و گیاهی به مخاطره بیفتد.

در این بین پرندگان بیش از سایر گونه ها به آب و هوا و تغییرات محیط واکنش نشان میدهند. و غیر از شرایط زیستگاه احساس امنیت مهم ترین عامل تداوم حضور آنان در یک منطقه است. با وجود شکار بی رویه پرندگان، آنهم در اوج فصل مهاجرت، حافظه تاریخی پرندگان را وامیدارد که مسیر مهاجرت و توقفگاههایشان را عوض کنند. از دیگر عوامل تهدید کننده پرندگان، می توان به آلودگی صوتی و آلودگی شدید نوری اشاره کرد. بوستانهای شهری دیگر جای مناسبی برای لانه گزینی بسیاری از پرندگان شاخه نشین نیست. چرا که پرندگان نمی توانند در پس این همه نورهای نامتعارف و صدای بلندگوها، با آرامش جوجه هایشان را بزرگ کنند.

 بر گردیم به شعار امسال و بپذیریم که "آینده آنها، آینده ماست." پس برای آینده باید کاری کرد. و سوالی که در ذهن تک تک ما نقش خواهد بست: من چکار می توانم بکنم؟

باشگاه پرنده نگری ایرانیان به واسطه رسالت اجتماعی که برای خود قایل است، با استقبال از این مناسبت جهانی، همگام با هدفهای برگزاری این رویداد، به سهم خود برنامه های متنوعی را برای استفاده علاقمندان تدارک دیده است که بخشی از آنها عبارت است از:

اطلاع رسانی:

  • از طریق رسانه های نوشتاری، گفتاری و مجازی
  • وب سایت و کانالهای اجتماعی اختصاصی باشگاه

آموزشی:

  • کارگاه آموزشی "چرا پرندگان مهاجر نیاز به حفاظت دارند؟"
  • تهیه و توزیع جزوات و بروشور آموزشی

اجرای فعالیتهای پرنده نگری درمناطق مناسب:

  • تور ترویجی پرنده نگری در بوستان باغ فاتح جهانشهر کرج  
  • تور ترویجی پرنده نگری در یکی از بوستان شهرستان شهریار  
  • تور ترویجی پرنده نگری در بوستان پارک شهر تهران    
  • تور تخصصی پرنده نگری پارک ملی لار  

 

تحریریه باشگاه


تاریخ ارسال: 1396/02/12
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد