باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران پاشلک تک ‌زی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: پاشلک تک ‌زی
نام انگلیسی: Solitary Snipe
نام علمی: Gallinago solitaria

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 29 تا 31 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 46 تا 50 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

بزرگ‌ترین پاشلک ایران است که به واسطه رنگ قهوه‌ای و مشخص سینه از سایر پاشلک‌ها متمایز می‌شود. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ روتنه قهوه‌ای زنگارگون با راه‌راه قهوه‌ای و رگه‌رگه سفید در پشت است. صورت و دو طرف گردن خاکستری روشن است و سینه قهوه‌ای مایل به قرمز و شکمی سفید همراه با خطوط قهوه‌ای در پهلوها دارد. در پرواز، روتنه یکدست تیره با خطوط نامشخص سفید و دم با یک نوار انتهایی خرمایی رنگ دیده می‌شود. خط چشمی تیره و نازک، منقار قهوه‌ای مایل به سیاه و پاها زیتونی مایل به زرد تا قهوه‌ای مایل به زرد هستند. پرنده نابالغ تفاوت زیادی با بالغ‌ها ندارد.

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

مناطق باز نزدیک چشمه‌ها، بسترهای شنی رودخانه‌های کوهستانی، حاشیه بوته‌زارهای مرطوب و شالیزارهای مرتفع را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند.

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای خشکی‌زی و منزوی است. نسبت به «پاشلک معمولی» پروازی آرام‌تر و سنگین‌تر دارد که با حرکات چرخشی و زیگزاگی همراه است. عمدتاً از کرم‌ها و حلزون‌های کوچک تغذیه می‌کند.

پراکنش و فراوانی

وضعیت پراکنش این گونه در ایران چندان مشخص نیست. در گذشته در نواحی مرتفع شمال شرقی خراسان و احتمالاً نواحی جنوبی دریای خزر جوجه‌آوری می‌کرده است. همچنین زمستان‌ها به صورت مهاجر عبوری و به تعداد اندک در نواحی جنوبی دریای خزر و نیز استان‌های خراسان، سیستان و بلوچستان و سمنان دیده می‌شد، اما حدود پنجاه سال است که گزارش موثقی از مشاهده دوباره آن ارائه نشده است.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد