باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران کوکوی شرقی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: کوکوی شرقی
نام انگلیسی: Oriental Cuckoo
نام علمی: Cuculus optatus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن:30 تا 32 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 51 تا 57 سانتی‌متر است

ویژگی های شناسایی:

کوکویی با جثه متوسط است که شباهت زیادی به «کوکوی معمولی» دارد. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. تشخیص پرنده نر بالغ از نر کوکوی معمولی بسیار دشوار است (حتی اگر پرنده در دست گرفته شود). بهترین راه تفکیک این دو آواز نرها است که در این پرنده po-po-po- poیکنواختی شبیه به «هدهد» شنیده می‌شود. پرنده نر نسبت به نر کوکوی معمولی سینه خاکستری‌تر، روتنه و بال‌های تیره‌تر و سر روشن‌تر دارد. همچنین زیرتنه (به ویژه پوش‌پرهای زیر دم) زردتر و نخودی‌تر به نظر می‌رسد، رگه‌رگه عرضی در زیرتنه متراکم‌تر و پهن‌تر است و تا ران‌ها و شکم گسترش یافته است و پوش‌پرهای زیر دم لکه‌های سیاه متراکم (نه رگه‌رگه ظریف) دارد. پرنده ماده بالغ در دو ریخت خاکستری و خرمایی دیده می‌شود. ریخت خاکستری به واسطه صورت نخودی‌تر و لکه‌های بزرگ‌تر در صورت و سینه از نر و ماده کوکوی معمولی تفکیک می‌شود. ریخت خرمایی نسبت به ماده کوکوی معمولی رگه‌رگه سیاه‌تر و متراکم‌تری در روتنه، سینه، پوش‌پرهای داخلی روی بال‌ها، دمگاه و دم دارد. همچنین قاعده نیم‌نوک پایین تا حدی زردتر و پاها و انگشتان نارنجی و مایل به قرمز به نظر می‌رسد. در پرنده نابالغ در هر دو ریخت خاکستری و خرمایی، رگه‌رگه موجود در زیرتنه (به ویژه در دو طرف سینه) متراکمتر و پهن‌تر از نابالغ کوکوی معمولی است.

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

نسبت به کوکوی معمولی درختزارهای متراکم‌تر را ترجیح می‌دهد و در جنگل‌های سوزنی‌برگ، پهن‌برگ و یا مخلوطی از آن‌ها، بیدستان‌های حاشیه رودخانه‌ها و همچنین باغ‌ها دیده می‌شود. اغلب نواحی دورافتاده و آرام را ترجیح می‌دهد.

عادات رفتاری و زیستی:

خجالتی و محتاط است، در دوره جوجه‌آوری منزوی و قلمروطلب است و در خارج از این دوره به تنهایی، به صورت جفت یا در گروههای کوچک (در صورت فراوان بودن منابع غذایی) دیده می‌شود. بیشتر از حشرات درشت‌جثه و لارو آن‌ها تغذیه می‌کند و آن‌ها را از روی زمین، روی بوته‌ها و درختان صید می‌کند. سایر رفتارهایش شباهت زیادی به کوکوی معمولی دارد.

پراکنش و فراوانی

زارودنی یک فرد نر را در آوریل سال 1898 میلادی از منطقه پیش‌رباط در دره هریرود در خراسان و یک فرد دیگر را در سپتامبر همین سال در منطقه سدکی در استان سیستان و بلوچستان صید کرد. از آن زمان تاکنون گزارش موثق دیگری از مشاهده این پرنده در دست نیست. احتمالاً به دلیل شباهت بسیار زیاد این پرنده به کوکوی معمولی، چگونگی حضورش در شرق کشور دقیق گزارش نشده است.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد