باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران صعوه کوهی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: صعوه کوهی
نام انگلیسی: Alpine Accentor
نام علمی: Prunella collaris

ویژگی‌های ظاهری


طول بدن: 15 تا 18 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 30 تا 5/32 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

صعوه‌ای درشت‌جثه است و به واسطه رنگ تیره‌تر بدن و پهلوهای بلوطی از سایر صعوه‌ها قابل تشخیص است. نر و ماده هم‌شکل و دارای اندکی تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ سر خاکستری و چانه و گلوی سفید همراه با خال‌های سیاه دارد. روتنه قهوه‌ای خاکستری است و به واسطه تیرگی مرکز پرها، نوارهای طولی پهنی در روتنه به چشم می‌آید. پوش‌پرهای کوچک‌تر روی بال‌ها قهوه‌ای خاکستری، پوش‌پرهای میانی سیاه با انتهای سفید نخودی و پوش‌پرهای بزرگ‌تر عمدتاً سیاه با لکه‌های سفید در انتها دیده می‌شوند که روی بال‌ها دو نوار روشن تشکیل می‌دهند. دم قهوه‌ای تیره و انتهای آن سفید است. سینه و شکم خاکستری و پهلوها رگه‌رگه بلوطی دارند. چشم‌ها خاکستری قهوه‌ای تا قرمز قهوه‌ای، منقار سیاه و قاعده نیم‌نوک پایین نارنجی زرد و پاها قرمز روشن است. پرنده نابالغ تا حد زیادی شبیه بالغ‌ها است ولی اندکی رنگ‌پریده‌تر به نظر می‌رسد، روتنه خاکستری کم‌رنگ و زیرتنه قهوه‌ای یکنواخت‌تری دارد و گلو فاقد خال‌های سیاه است.

صعوه کوهی، پیست دیزین- عکس از سید حامد موسوی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

شیب‌های کوهستانی صخره‌ای مرتفع با پوشش گیاهی تنک بالاتر از حد رویشی درختان تا حد برف را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند و زمستان‌ها در ارتفاعات پایین‌تر گاهی حاشیه روستاها و کشتزارها دیده می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی:

تا حدی اجتماعی است و اغلب در دسته‌های کوچک سه چهار تایی (حتی در دوره جوجه‌آوری) دیده می‌شود. پروازی آرام و موجی‌شکل دارد. به ندرت روی گیاهان و اغلب روی زمین و بین سنگ‌ها و صخره‌ها به جستجوی حشرات و بذر گیاهان می‌پردازد.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اوایل خرداد آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش کاسه‌ای از ساقه‌ها و ریشک‌های گیاهان است که آن را در شکاف‌ها و حفره‌های موجود در صخره‌ها، گاهی در پناه بوته‌ها و درختان کوچک بنا می‌کند و درونش را با خزه، گل‌سنگ، پر و مو می‌پوشاند. معمولاً سه تا چهار و به ندرت پنج تا شش تخم نیمه‌بیضی، صاف، صیقلی و آبی کم‌رنگ به ابعاد 2/23 × 6/16 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها چهارده تا پانزده روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. در حدود شانزده روزگی آشیانه را ترک می‌کنند، اما همچنان تا مدتی پس از آن توسط والدین مراقبت و تغذیه می‌شوند. معمولاً دو دسته تخم در هر دوره جوجه‌آوری می‌گذارد.

پراکنش و فراوانی

تابستان‌ها در نواحی مرکزی البرز، کوه‌های کپه‌داغ در شمال خراسان، ارتفاعات استان کرمان و احتمالاً ارتفاعات زاگرس دیده می‌شود و زمستان‌ها تا ارتفاعات پایین‌تر این نواحی مهاجرت می‌کند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.

 



مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد