باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران چکاوک سهره‌ای (شکم‌ سیاه)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: چکاوک سهره‌ای (شکم‌ سیاه)
نام انگلیسی: Black-crowned Sparrow-Lark
نام علمی: Eremopterix nigriceps

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 10 تا 11 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 20 تا 22 سانتی‌متر

 

ویژگی های شناسایی:

کوچک‌ترین چکاوک با منقاری کوتاه و کلفت شبیه به سهره‌ها است. نر و ماده متفاوت و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده نر بالغ سر و صورت سیاه و خاکستری مایل به سفید، روتنه قهوه‌ای مایل به خاکستری و زیرتنه یکدست سیاه دارد. پرهای مرکزی دم خاکستری مایل به قهوه‌ای، پرهای حاشیه‌ای سیاه و بیرونی‌ترین جفت‌پرهای آن سفید چرک است و از سطح زیر یکدست تیره دیده می‌شود. در پرنده ماده بالغ روتنه نخودی خاکی، تارک سر و روی شانه‌ها رگه‌رگه و بقیه زیرتنه نخودی مایل به سفید است. پرنده نابالغ شبیه به ماده بالغ است، اما حاشیه پوش‌پرهای روتنه و روی بال‌ها روشن‌تر و تارک سر رگه‌رگه دیده می‌شود.

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

در مناطق نیمه‌بیابانی شنی با درختان و بوته‌های پراکنده، حاشیه کشتزارها و اراضی بایر به سر می‌برد.

عادات رفتاری و زیستی:

در خارج از دوره جوجه‌آوری پرنده‌ای اجتماعی است و در دسته‌های نسبتاً کوچک دیده می‌شود. اغلب از دانه‌ها و حشرات تغذیه می‌کند و معمولاً آن‌ها را روی زمین یا روی گیاهان جستجو می‌کند. گاهی نیز حشرات در حال پرواز را صید می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواخر اسفند در مناطق خشک و نیمه‌خشک بدون پوشش گیاهی یا با بوته‌های پراکنده آغاز می‌شود. از سیستم جفت‌گیری این پرنده اطلاعی در دست نیست، اما احتمالاً تک‌همسر و قلمروطلب است و در برخی مناطق چندین جفت در نزدیکی یکدیگر جوجه‌آوری می‌کنند. آشیانه‌اش چاله‌ای کم‌عمق روی زمین و اغلب در پناه سنگ‌ها، صخره‌ها یا بوته‌ها است که آن را با اندک الیاف گیاهی نرم می‌پوشاند و حاشیه آن را با قلوه سنگ‌ها محدود می‌کند. معمولاً دو و گاهی سه تخم نیمه‌بیضی، صاف، تا حدی صیقلی، مایل به خاکستری یا سفید، با خال‌های قهوه‌ای مایل به زیتونی و خاکستری و به ابعاد 2/13 × 5/18 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها یازده تا دوازده روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. پرورش جوجه‌ها دوازده تا چهارده روز طول می‌کشد. احتمالاً دو دسته تخم در هر دوره جوجه‌آوری می‌گذارد.

پراکنش و فراوانی

جوجه‌آور نسبتاً معمول در امتداد سواحل جنوبی خلیج فارس و احتمالاً سواحل بلوچستان تا مرز پاکستان است. افراد کمی نیز در طی زمستان ممکن است در همین نواحی دیده می‌شوند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد