باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران چاخ‌لق معمولی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: چاخ‌لق معمولی
نام انگلیسی: Eurasian Stone-curlew
نام علمی: Burhinus oedicnemus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 40 تا 44 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 77 تا 85 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

کنارآبچری درشت‌جثه و خشکی‌زی است که نسبت به سایر کنارآبچرها در فاصله بیشتری از پیکره‌های آبی دیده می‌شود. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ، رنگ بدن قهوه‌ای شنی با رگه‌رگه تیره در روتنه، گردن و سینه است. نوار بالی عرضی سفیدی دارد که توسط دو خط سیاه احاطه شده است. همچنین نوارهای ابرویی و گونه‌ای سفید و چشمانی درشت و زرد دارد. منقار کوتاه و ضخیم، در نیمه ابتدایی سیاه و در نیمه نزدیک به قاعده زرد است. در پرواز به واسطه رنگ سفید شکم و الگوی سیاه و سفید بال‌ها قابل تشخیص است. پرنده نابالغ نسبت به بالغ‌ها خطوط کمتری در سر و بدن و خطوط بالی و نوار ابرویی نامشخص‌تری دارد.

چاخ لق، جزیره کیش- عکس از امیر مدیری

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

مناطق نیمه‌بیابانی پست با بستر سنگی یا شنی، دشت‌های نمکی، زمین‌های گلی خشک، استپ‌ها، خلنگزارهای آمیخته با پوشش علفی کوتاه، مراتع چراشده، سواحل رودخانه‌ها و حواشی دریاچه‌ها و پیکره‌های آبی ساحلی را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند.

عادات رفتاری و زیستی:

معمولاً به صورت جفت یا در دسته‌های کوچک پنج تا شش‌تایی و زمستان‌ها در دسته‌های بزرگ‌تر دیده می‌شود. پروازی آرام و قدرتمند دارد، اما هنگام خطر در ارتفاع پایین و با بال‌زدن‌های سریع و کم‌دامنه پرواز می‌کند. هنگام دویدن سر خود را پایین می‌گیرد و با حالتی قوزکرده می‌دود. معمولاً از تاریکی شب تا طلوع خورشید به تغذیه از بی‌مهره‌ها و مهره‌داران کوچک می‌پردازد.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت در فضاهای باز بین بوته‌ها، درختان پراکنده یا درختزارهای باز با علف‌های کوتاه آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش گودی کم‌عمق و فاقد پوشش یا با پوشش کمی از مواد گیاهی و سنگ‌ریزه است که روی زمین ساخته می‌شود. معمولاً دو و به ندرت سه تخم نیمه‌بیضی، صاف، تا حدی صیقلی، نخودی مایل به کرم یا زرد مایل به کرم با خال‌ها و خطوط قهوه‌ای تیره و تا حدودی خاکستری مایل به بنفش و به ابعاد 4/38 × 8/53 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 25 تا 27 روز طول می‌کشد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، توانمند و برای تغذیه مستقل از والدین هستند و تا حدود 42 روزگی توسط آن‌ها مراقبت و نگهداری می‌شوند. گاهی دو دسته تخم در یک دوره جوجه‌آوری می‌گذارد.

پراکنش و فراوانی

جوجه‌آور معمول نواحی استپی و بیابانی کشور (به استثنای کویر مرکزی) است. همچنین گاهی به هنگام مهاجرت در نواحی جنوبی و جنوب غربی دریای خزر مشاهده می‌شود.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد. 


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد